SAM – nowy model AI Mety
Meta – właściciel Facebooka, udostępnia nowy model sztucznej inteligencji o nazwie SAM (Segment Anything Model). Jest on zdolny wybierać pojedyncze obiekty z obrazu, wraz z zestawem danych jego adnotacji.
Ta metoda jest znana jako „segmentacja” i odnosi się do możliwości identyfikacji, które piksele obrazu należą do określonego obiektu.
Segmentacja to podstawowe zadanie wizji komputerowej, które umożliwia modelom AI rozpoznawanie obiektów na danym obrazie. Jest używana w szerokim zakresie, od analizy obrazów naukowych po edycję zdjęć.
Jednak zadanie stworzenia dokładnego modelu segmentacji wymaga wysoce wyspecjalizowanej pracy ekspertów technicznych i dostępu do niezwykle wydajnej infrastruktury szkoleniowej AI oraz ogromnych ilości danych z adnotacjami i danych specyficznych dla domeny.
Te problemy, według Mety można teraz przezwyciężyć dzięki modelowi SAM. Korzystając z niego można wybierać obiekty, klikając je lub pisząc polecenia tekstowe. Np. napisanie słowa „kot” powoduje, że narzędzie rysuje ramki wokół każdego z kilku kotów na zdjęciu.
Dyrektor firmy Mark Zuckerberg powiedział, że włączenie takich generatywnych „kreatywnych pomocy” AI do aplikacji Meta jest priorytetem w tym roku.
Meta już używa wewnętrznie technologii podobnej do SAM do działań takich jak oznaczanie zdjęć, moderowanie zabronionych treści i określanie, które posty polecać użytkownikom Facebooka i Instagrama.
Według firmy, SAM poszerzy dostęp do tego typu technologii.
Model i zestaw danych SAM będą dostępne do pobrania na licencji niekomercyjnej. Użytkownicy muszą jedynie wyrazić zgodę na wykorzystanie przesłanych zdjęć wyłącznie do celów badawczych.
Czytaj także: Tencent rozmawia z Metą o dystrybucji
Fot. Meta Platforms