Produkcja paliw syntetycznych rusza w Chile
Porsche wraz z chilijską spółką operacyjną Highly Innovative Fuels (HIF) podjęli się opracowania paliw syntetycznych wytwarzanych z rozrzedzonego powietrza i wody.
Produkcja tych paliw odbywać się będzie w pilotażowym zakładzie „Haru Oni” w Punta Arenas w Chile.
Haru Oni będzie produkować zielony wodór w procesie zwanym elektrolizą. Zrobi to przy użyciu zrównoważonej i zielonej energii odnawialnej pochodzącej z energii wiatrowej. Obiekt będzie również wychwytywał CO2 z atmosfery i wykorzystywał proces syntezy do łączenia CO2 i wodoru w celu produkcji e-paliw. Głównie metanolu neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla (eMetanol), benzyny neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla (eGasoline) i gazu skroplonego neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla (eLG).
„Porsche opowiada się za podwójną drogą: e-mobilność i e-paliwa jako technologia uzupełniająca. Korzystanie z e-paliw zmniejsza emisję CO2. Patrząc na cały sektor ruchu, przemysłowa produkcja paliw syntetycznych powinna być nadal rozwijana na całym świecie. Dzięki pilotażowej instalacji Porsche odgrywa wiodącą rolę w tym rozwoju” – powiedziała Barbara Frenkel, członek zarządu ds. zamówień w Porsche AG.
W pilotażowej fazie projektu Porsche zaplanowało produkcję e-paliw na poziomie około 130 000 litrów rocznie. Następnie pierwsza runda skalowania zwiększy projekt do przewidywanych 55 milionów litrów rocznie. Za około następne dwa lata wydajność ma wzrosnąć dziesięciokrotnie do 550 milionów litrów.
Południe Chile oferuje idealne warunki do produkcji paliw syntetycznych. Wiatr wieje w tym regionie przez około 270 dni w roku. Dzięki temu turbiny wiatrowe mogą działać z pełną wydajnością, wytwarzając energię potrzebną do ich wytwarzania.
Czytaj także: Naukowcy opracowali czystszy i wydajniejszy sposób na zamienianie CO2 w paliwo