Polscy naukowcy badają zjawisko surf-ridingu na fali bichromatycznej

Zespół naukowców z Instytutu Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej zakończył zaawansowane badania nad zjawiskiem surf-ridingu, które może stanowić istotne zagrożenie dla bezpieczeństwa jednostek pływających. Prace badawcze skoncentrowane były na analizie ruchu statku na fali bichromatycznej – złożonej z dwóch nakładających się fal – która charakteryzuje się nieregularnością i trudnością w przewidywaniu jej wpływu na statek. Wyniki projektu mają szansę przyczynić się do rozwoju nowych modeli bezpieczeństwa żeglugi morskiej.

Surf-riding, czyli „zjeżdżanie” statku z grzbietu fali przy jednoczesnym przyspieszeniu, może prowadzić do utraty stateczności kursowej, a nawet do niekontrolowanego ustawienia burtą do fali i wywrócenia się jednostki. Do tej pory zjawisko to było badane głównie na podstawie fal regularnych, jednak rzeczywiste warunki panujące na morzu są znacznie bardziej złożone. Właśnie to nieregularne zachowanie fal – w szczególności fal bichromatycznych – stanowiło przedmiot dogłębnej analizy zespołu badawczego z Gdańska.

Eksperymenty prowadzone przez naukowców z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa obejmowały szeroką gamę konfiguracji: od różnych prędkości jednostek po zmienne parametry fal. Celem było lepsze zrozumienie mechanizmów wpływających na występowanie surf-ridingu w warunkach bardziej realistycznych niż te analizowane dotąd. Badania po raz pierwszy w tak szczegółowy sposób uchwyciły dynamikę zjawiska w warunkach zbliżonych do rzeczywistych.

Warto podkreślić, że projekt badawczy był realizowany przy współpracy z amerykańskim Office of Naval Research (ONR) oraz ONR Global, co nie tylko nadało pracom międzynarodowego wymiaru, ale również pozwoliło na wykorzystanie ich wyników w kontekście globalnym. Partnerzy ze Stanów Zjednoczonych wykazali szczególne zainteresowanie zastosowaniem odkryć w kontekście projektowania i testowania jednostek pływających w trudnych warunkach oceanicznych.

Dzięki gdańskim naukowcom udało się wykonać znaczący krok w kierunku zwiększenia wiedzy o potencjalnych zagrożeniach związanych z nieregularnymi falami. Wyniki przełomowych badań mają szansę wpłynąć nie tylko na rozwój nowych norm bezpieczeństwa w inżynierii morskiej, ale także na konstrukcję bardziej odpornych jednostek przyszłości.

Źródło: Politechnika Gdańska

Czytaj też: Polski naukowiec patentuje urządzenie do wczesnego wykrywania miażdżycy – rewolucja w profilaktyce sercowo-naczyniowej!

Grafika tytułowa: Dorian Mongel / Unsplash