Pierwiastki życia na asteroidzie

Serwis Interesting Engineering donosi, że na próbkach pobranych z asteroidy Ryugu wykryto uracyl, jeden z elementów budulcowych niezbędnych do tworzenia RNA i witaminy B3.

Ryugu to ciemny i skalisty obiekt o średnicy około jednego kilometra, który okrąża Słońce co 16 miesięcy. Znajduje się pomiędzy Ziemią a Marsem.

W 2018 roku japońska sonda Hayabusa2 przeprowadziła serię obserwacji naukowych i eksperymentów. Pobrała także materiał powierzchniowy w celu zbadania jej powierzchni. Oczekuje się, że badanie Ryugu i jego składu dostarczy wglądu we wczesny Układ Słoneczny i początki życia na Ziemi.

W grudniu 2020 r. sonda Hayabusa2 przywiozła próbki z powrotem na Ziemię z dwóch miejsc lądowania na Ryugu.

Japońscy naukowcy zbadali próbki, używając niedawno stworzonych technik analitycznych na małą skalę. Odkryto niacynę (witaminę B3), uracyl i inne cząsteczki organiczne, które uważa się za kluczowe do syntezy dodatkowych złożonych cząsteczek organicznych.

Cząsteczki te mogły wpłynąć na ostateczne pojawienie się pierwszego życia na Ziemi. Ten sam zespół badawczy wcześniej odkrył je w meteorytach znalezionych na Ziemi. Ale ich odkrycie w nieskazitelnych próbkach z Ryugu świadczy niezbicie o ich pozaziemskim pochodzeniu.

Badacze wysuwają hipotezę, że substancje te mogły powstać w procesach fotochemicznych w lodzie międzygwiezdnym. To spowodowało ich integrację z asteroidami podczas formowania się Układu Słonecznego.

Przez miliony lat promienie UV i kosmiczne mogły je dalej modyfikować. Autorzy spekulują również, że dostarczenie tych związków na Ziemię przez uderzenie meteorytu mogło mieć kluczowe znaczenie dla pojawienia się procesów genetycznych wczesnego życia.

Czytaj także: Osiem nietypowych sygnałów z kosmosu odkryła AI