Pięć uczelni poszuka sposobu na obniżenie hałasu na drogach
Naukowcy aż z pięciu uczelni w Polsce postawiło zająć się uciążliwym problem jakim jest hałas na drogach generowany przez samochody. Obecnie stosowane współczynniki nie obejmują na przykład aut o napędzie elektrycznym.
Jest to wspólne przedsięwzięcie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad realizowane pod nazwą „Rozwój Innowacji Drogowych – RID”. Projektem zajmą się politechniki: Krakowska (jako lider konsorcjum), Białostocka, Rzeszowska, Warszawska i Wrocławska. Celem przedsięwzięcia jest właśnie obniżenie poziomu hałasu generowanego przez pojazdy o różnych napędach i uzyskiwanych prędkościach na nawierzchniach asfaltowych, betonowych i innych.
W ramach projektu zostaną wyznaczone odpowiednie odcinki testowe na nawierzchniach o różnej charakterystyce, zarówno asfaltowych, jak i betonowych, na terenie całego kraju. W ramach pomiarów terenowych będą ustalone wartości maksymalnego poziomu hałasu toczenia różnych kategorii pojazdów samochodowych w zależności od prędkości jazdy i charakterystyki nawierzchni drogowej.
Obecnie stosowane współczynniki nie uwzględniają nowych technologii budowy górnych warstw nawierzchni drogowych oraz pojazdów o napędzie elektrycznym – podkreśla dyrektor Instytutu Inżynierii Lądowej PB prof. dr hab. inż. Władysław Gardziejczyk, cytowany na portalu.
Badania mają więc pomóc m.in. w opracowaniu nowych współczynników, które powiążą poziom hałasu toczenia pojazdów samochodowych różnych kategorii (w tym także pojazdów o napędzie elektrycznym) z charakterystyką nawierzchni.
Oprócz badania wpływu nawierzchni na poziom hałasu w otoczeniu dróg będą przeprowadzane również inne analizy. Inżynierowie z innych politechnik będą zajmować się m.in. takimi problemami jak: aktywne metody ochrony przed hałasem, zieleń jako element łagodzący oddziaływanie hałasu drogowego, ekrany akustyczne – ich rodzaje oraz skuteczność, trwałość akustyczna i techniczna, problemy hałasu od urządzeń dylatacyjnych na mostach, redukcja poziomu hałasu oraz procedury doboru możliwych do zastosowania zestawów powyższych rozwiązań obniżających poziom hałasu zarówno w warunkach pełnej jak i ograniczonej dostępności terenu.
Docelowo eksperci chcą pomóc zarządcom dróg samochodowych oceniać, czy akustyczne właściwości nawierzchni drogowych spełniają wymagania środowiskowe. Ma to związek z faktem, że Komisja Europejska ustanowiła podstawową metodę CNOSSOS-UE do prognozowania i oceny hałasu w środowisku – czytamy także.
Konsorcjum uzyskało dofinansowanie dwuletniego projektu z NCBR i GDDKiA.
Źródło: naukawpolsce.pl
Czytaj też: „Życie” na Marsie. Dron Ingenuity pobił rekord wysokości!
Grafika tytułowa: Nabeel Syed / Unsplash