Pięć uczelni poszuka sposobu na obniżenie hałasu na drogach

Naukowcy z pięciu polskich uczelni rozpoczęli badania nad jednym z bardziej uciążliwych problemów współczesnych dróg – hałasem generowanym przez samochody. Dotychczasowe współczynniki hałasu nie uwzględniały np. pojazdów elektrycznych, co stało się podstawą nowego projektu. Projekt jest realizowany w ramach inicjatywy „Rozwój Innowacji Drogowych – RID”, która łączy wiedzę i doświadczenie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Projekt, którego liderem jest Politechnika Krakowska, ma na celu zmniejszenie hałasu na drogach w zależności od rodzaju pojazdu i nawierzchni. Współpraca obejmuje również politechniki białostocką, rzeszowską, warszawską i wrocławską. Badania mają na celu opracowanie nowych współczynników, które umożliwią lepsze określenie poziomu hałasu toczenia różnych pojazdów – w tym elektrycznych – na różnych nawierzchniach, takich jak asfalt czy beton.

W ramach przedsięwzięcia wyznaczone zostaną testowe odcinki dróg, gdzie przeprowadzone będą pomiary poziomu hałasu toczenia różnych pojazdów. Pomiarom będą poddane pojazdy różnych kategorii, przy różnych prędkościach i na nawierzchniach o różnej charakterystyce. Celem jest opracowanie nowych standardów, które lepiej odzwierciedlają rzeczywiste warunki na drogach.

W ramach projektu przeprowadzone będą także analizy dotyczące aktywnych metod ochrony przed hałasem, takich jak zastosowanie zieleni, ekranów akustycznych, oraz badania dotyczące wpływu urządzeń dylatacyjnych na mostach. Inżynierowie będą także opracowywać procedury dobierania najlepszych rozwiązań w walce z hałasem, szczególnie w miejscach o ograniczonym dostępie. Projekt uzyskał dofinansowanie na okres dwóch lat, co pozwoli na realizację tych ambitnych celów.

Źródło: naukawpolsce.pl

Czytaj też: „Życie” na Marsie. Dron Ingenuity pobił rekord wysokości!

Grafika tytułowa: Nabeel Syed / Unsplash