Odrzutowiec Boom Supersonic XB-1 przełamuje barierę dźwięku

Odrzutowiec XB-1, opracowany przez Boom Supersonic, właśnie przeszedł do historii, stając się pierwszym cywilnym samolotem, który osiągnął prędkość naddźwiękową nad kontynentalnymi Stanami Zjednoczonymi. Testowy lot odbył się 28 stycznia z Mojave Air & Space Port w Kalifornii, gdzie główny pilot Tristan „Geppetto” Brandenburg przekroczył barierę dźwięku na wysokości około 10 668 metrów. To przełomowy moment w dążeniu do przywrócenia naddźwiękowych lotów pasażerskich, które ustały po wycofaniu Concorde’a w 2003 roku.

XB-1 pełni rolę demonstratora technologii, co oznacza, że jego zadaniem jest walidacja innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych i systemowych, które posłużą do budowy samolotu pasażerskiego Overture. Firma Boom Supersonic planuje, aby Overture był w pełni operacyjnym naddźwiękowym odrzutowcem, zdolnym do przewożenia od 64 do 80 pasażerów z prędkością dwukrotnie wyższą niż tradycyjne samoloty komercyjne.

Podczas historycznego lotu XB-1 nie tylko po raz pierwszy osiągnął prędkość naddźwiękową, ale dokonał tego trzykrotnie, zanim bezpiecznie wylądował. To istotny krok w kierunku przywrócenia ultraszybkich podróży lotniczych, które mogłyby skrócić czas transkontynentalnych lotów nawet o połowę. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom aerodynamicznym oraz zrównoważonym paliwom, Boom Supersonic chce uczynić przyszłe podróże nie tylko szybszymi, ale i bardziej ekologicznymi.

Firma Boom Supersonic już teraz może pochwalić się ponad 100 zamówieniami na Overture od największych linii lotniczych świata, w tym United Airlines i American Airlines. Jeśli program testowy zakończy się sukcesem, pierwszy komercyjny lot naddźwiękowy w XXI wieku może stać się rzeczywistością jeszcze przed końcem dekady, rewolucjonizując sposób, w jaki podróżujemy na długich dystansach.

Źródło: space.com

Grafika tytułowa: Boom Supersonic