Nowe paliwo alternatywą dla diesla? Osiągnięcie polskich naukowców!
Naukowcy z Politechniki Gdańskiej opracowali nową technologię otrzymywania eteru dimetylowego z małych złóż węglowodorów. W specjalnie stworzonym demonstratorze można zbadać cały proces powstawania tego paliwa, które jest atrakcyjną ekologicznie alternatywą dla oleju napędowego do silników diesla.
Eter dimetylowy (DME) to bezbarwny gaz o charakterystycznym zapachu, umiarkowanie rozpuszczalny w wodzie. Ma szereg zastosowań w przemyśle chemicznym, kosmetycznym, farmaceutycznym. Używany jest także zamiast gazu ziemnego do kuchenek gazowych, ponieważ jego właściwości fizyczne są zbliżone do propanu-butanu. To także jeden z najbardziej obiecujących substytutów oleju napędowego, LPG i LNG. Eter dimetylowy może być produkowany z gazu ziemnego, węgla lub biomasy i zaliczany do grupy paliw zielonych, czytamy w komunikacie uczelni.
Projekt był realizowany na zlecenie PGNiG, obecnie grupy Orlen.Naszym celem było opracowanie nowej technologii i przetestowanie jej w specjalnie zbudowanym do tego celu demonstratorze, który zbudowaliśmy obok laboratorium Linte^2. Zajęliśmy się DME z kilku powodów: przede wszystkim jest on zaliczany do paliw ekologicznych, ponieważ w procesie spalania nie emituje cząstek stałych, a to one w dużej mierze odpowiedzialne są za powstawanie smogu. Po drugie bardzo łatwo go skroplić uzyskując paliwo ciekłe, łatwe do przechowywania i transportowania. Po trzecie do jego tworzenia można używać zarówno gazu ziemnego, jak i na przykład biopaliw, w tym biogaz, co poszerza możliwości produkcyjne i jest kluczowe w dobie odchodzenia od paliw kopalnych – wyjaśnia dr inż. Andrzej Rogala z PG, cytowany w komunikacie.
Technologia gotowa do wdrożenia
W demonstratorze do tworzenia eteru dimetylowego naukowcy używali gazu syntezowego, który powstawał w pierwszym etapie procesu poprzez reakcję gazu ziemnego z dwutlenkiem węgla w obecności katalizatora komercyjnego. Następnie w drugim, kluczowym etapie, gaz syntezowy był oczyszczany i sprężany w kompresorze do wysokiego ciśnienia ok. 50-60 atmosfer. W kolejnym etapie ww specjalnie zaprojektowanym układzie, w obecności autorskiego katalizatora prowadzono proces wytwarzania eteru dimetylowego wraz z węzłem oczyszczania i zawracania nieprzeragowanych substratów.
Zarówno katalizator, który został przez nas poddany modyfikacjom, jak i reaktor naszego demonstratora zostały zgłoszone do ochrony patentowej. Opracowana przez nas metoda zapewnia większą opłacalność ekonomiczną i energetyczną w procesie tworzenia eteru. Dzięki badaniom w demonstratorze, udowodniliśmy ostateczną koncepcję technologii, która nadaje się już do bezpośredniego wdrożenia – podkreślił kierownik projektu.
Zdaniem naukowców paliwo uzyskiwane z eteru dimetylowego może być używane do samochodów z silnikiem diesla już teraz, jeśli silniki zostaną odpowiednio dostosowane. Nie jest to kosztowny i czasochłonny proces, można go porównać do wprowadzania modyfikacji w silniku benzynowym przy używaniu gazu LPG.
Naukowcy z Politechniki Gdańskiej w konsorcjum z Politechniką Warszawską zrealizowali projekt „Nowa technologia otrzymywania eteru dimetylowego z małych złóż węglowodorów”, w ramach programu POIR 4.1.1, konkurs nr 1 w programie INGA Kierownikiem projektu jest dr inż. Andrzej Rogala z Katedry Inżynierii Procesowej i Technologii Chemicznej, WCh. Wartość projektu 10,85 mln zł.
Źródło: Politechnika Gdańska
Czytaj też: SpaceX wystrzelił na orbitę szwedzkiego satelitę
Grafika tytułowa: engin akyurt / Unsplash