Nowe możliwości zastosowań baterii litowo – powietrznych

Naukowcy i inżynierowie z amerykańskiego centrum badań technologicznych Argonne opracowali nową baterię. Ma ona czterokrotnie większą gęstość energii niż baterie litowo – jonowe.

Naukowcy, którzy współpracowali ze swoimi kolegami z Illinois Institute of Technology (IIT) i amerykańskiego Departamentu Energii (DOE) twierdzą, że nowy akumulator może zasilać pojazd elektryczny na odległość ponad 1600 km. Może być również używany do zasilania gospodarstw domowych. samolotów i ciężarówek.

„Głównym nowym składnikiem tej baterii litowo-powietrznej jest stały elektrolit zamiast zwykłej odmiany płynnej” – informują wynalazcy w komunikacie prasowym.

„Chemia baterii ze stałym elektrolitem może potencjalnie zwiększyć gęstość energii nawet czterokrotnie w porównaniu z bateriami litowo-jonowymi. To przekłada się na większy zasięg”.

Larry Curtiss, Główny Chemik  Argonne mówi, że bateria litowo-powietrzna ma najwyższą przewidywaną gęstość energii ze wszystkich technologii akumulatorów urządzeń następnej generacji.

Nowa konstrukcja litowo-powietrzna jest pierwszą baterią tego typu, która osiągnęła czteroelektronową reakcję w temperaturze pokojowej. Działa również z tlenem dostarczanym przez powietrze z otaczającego środowiska.

Możliwość pracy z powietrzem pozwala uniknąć konieczności działania zbiorników tlenu, co według Argonne było problemem we wcześniejszych projektach.

„Spodziewamy się, że wraz z dalszym rozwojem nasz nowy projekt baterii litowo-powietrznej osiągnie rekordową gęstość energii. Wyniesie ona 1200 watogodzin na kilogram” — powiedział Curtiss. „To prawie cztery razy więcej niż w przypadku akumulatorów litowo-jonowych”.

Dla porównania, nowe ogniwa Tesli 4680 mają gęstość energii 272-296 Wh/kg, co według obecnych standardów jest uważane za bardzo wysokie. Przy 4-krotnie większej gęstości nowe ogniwa, otworzyłyby to wiele możliwości. Na przykład dla samolotów, które mogłyby przelecieć ponad 1000 km na jednym ładowaniu.

Czytaj także: Mikorobaterie jeszcze mniejsze, a wydajniejsze