New Frontier Aerospace chce przewozić ludzi z prędkością hipersoniczną
Firma New Frontier Aerospace, zajmująca się transportem kosmicznym, testuje silnik rakietowy do podróży z punktu A do punktu B.
Prezes New Frontier Aerospace Alex Tai ogłosił niedawno, że firma przeprowadziła pierwszy test odpalenia silnika Mjölnir. Jest to pełnoprzepływowy silnik spalinowy o spalaniu etapowym, który oferuje wyższą wydajność niż inne konstrukcje. Jest to ta sama architektura, którą wykorzystuje silnik Raptor firmy SpaceX, a także Stoke Space, startup opracowujący wielokrotnego użytku pojazd startowy. Silnik wykorzystuje ciekły tlen i paliwo metanowe.
Uważamy, że odpaliliśmy najnowocześniejszy silnik rakietowy na świecie – powiedział w wywiadzie Alex Tai.
Odpalenie trwało mniej niż sekundę, ale pokazało uruchomienie turbopomp i udany zapłon. Firma planuje dłuższe odpalanie silnika jako część programu testowego.
Szybkie podróże
Firma planuje wykorzystać silnik w pojeździe o nazwie Intercontinental Rocketliner, suborbitalnym statku przeznaczonym do przewozu 100 osób w szybkich lotach wokół planety z prędkością hipersoniczną. Pojazd startowałby i lądował pionowo, ale wykorzystywałby podejście „boost-cruise-glide” do podróżowania przez górne warstwy atmosfery.
Firma chce wejść na rynek podróży pasażerskich, który umożliwiłby ludziom podróżowanie z jednego punktu na planecie do drugiego w ciągu zaledwie kilku godzin. Pojazd ma również potencjalne zastosowanie wojskowe do szybkiego dostarczania ładunków lub personelu. Takie rynki, przynajmniej w teorii, mogą być znacznie większe niż w przypadku wystrzeliwania statków kosmicznych – czytamy na portalu.
Firma Space X jest również zainteresowana tym rynkiem, prezentując m.in. swój pojazd Starship, od lat podkreślając jego potencjał w zakresie transportu ludzi między kontynentami w czasie krótszym niż godzina, a także pracując nad inicjatywą „ładunku rakietowego” prowadzoną przez Air Force Research Lab.
Zdaniem Tai’a, Starship nie jest zbyt wydajny w przypadku połączeń typu punkt-punkt i raczej jest przewidziany do lotów na Marsa.
New Frontier Aerospace uzyskała pewne fundusze od Pentagonu i NASA na wsparcie rozwoju silników, ale według jej prezesa miną lata, zanim jego firma będzie gotowa na rozpoczęcie podróży hipersonicznych, zaczynając od ładunków.
Źródło: spacenews.com
Czytaj też: Francja finansuje misję przechwytywania i inspekcji małych satelitów
Grafika tytułowa: NASA / Unsplash