Naukowcy odkryli głowę „stonogi”. Zwierzę było gigantyczne

Skamielina miała unikalne oczy na szypułkach i cechy przypominające stonogę. Dopiero po 100 latach od odkrycia samego ciała, teraz „znaleźli” głowę.

Głowa stworzenia wielkości małego samochodu, przypominającego krocionoga została w końcu ujawniona dzięki dwóm dobrze zachowanym skamieniałościom. Stawonóg, Arthropleura, żył w lasach w pobliżu równika między 346 milionami a 290 milionami lat temu, w późnej erze paleozoicznej. W ówczesnej atmosferze bogatej w tlen, Arthropleura mogła dorastać do 2,6 metra długości i ważyć ponad 45 kilogramów.

– Arthropleura jest znana od XVIII wieku, czyli od ponad 100 lat, a my nie znaleźliśmy kompletnej głowy. Teraz, dzięki kompletnej głowie, można zobaczyć żuchwy, oczy, a te cechy pomogą pomóc nam zrozumieć pozycję tego stworzenia w ewolucji – powiedział Live Science pierwszy autor badania Mickaël Lheritier, paleontolog z Uniwersytetu Claude Bernard Lyon we Francji.

Było ciało, ale nie było głowy

Gigantyczny stawonóg od dziesięcioleci wprawiał w zakłopotanie paleontologów. Ciało Arthropleura miało cechy podobne do krocionoga. Jednak bez głowy naukowcy nie mogli zrozumieć związku tego stworzenia ze współczesnymi stawonogami, takimi jak krocionogi i stonogi. Chociaż te dwa współczesne stworzenia mogą wyglądać podobnie, w rzeczywistości rozeszły się około 440 milionów lat temu, na długo przed pojawieniem się Arthropleura.

Paleontolodzy zastanawiali się, czy Arthropleura była członkiem grupy krocionogów, czy stonóg. Kontrowersje dotyczące drzewa genealogicznego Arthropleura obejmują zaciekłe debaty na temat jej pokrewieństwa. Wraz z odkryciem nienaruszonej głowy tajemnica Anthropleura wydaje się teraz rozwiązana.

Głowy znaleziono we Francji

Skany tomograficzne praktycznie odsłoniły skamieniałą głowę dwóch młodych Arthropleura odkrytych w skale na stanowisku skamieniałości Montceau-les-Mines Lagerstätte we Francji. Skany CT ujawniły unikalne oczy na szypułkach wystające z boku głowy, delikatnie zakrzywione czułki i małe żuchwy przypominające stonogi. Razem cechy te stanowiły mylące połączenie cech stonogi i krocionoga.

Na podstawie cech anatomicznych paleontolodzy ostatecznie zgrupowali Arthropleura jako najbliżej spokrewnionego z rodziną krocionogów. Jednak gałki oczne z szypułkami nigdy nie były widoczne w rodzinach krocionogów lub stonóg.

– Oczy szypułkowe pozostają wielką tajemnicą, ponieważ tak naprawdę nie wiemy, jak to wyjaśnić – powiedział Lheritier.

Źródło: livescience.com