NASA wykorzystuje wirtualną rzeczywistość, aby przetestować spacery po Księżycu
NASA wprowadza nowoczesne technologie w przygotowaniach do misji Artemis III, wykorzystując wirtualną rzeczywistość (VR) jako kluczowe narzędzie szkoleniowe dla astronautów, kontrolerów lotu i zespołów naukowych. Dzięki symulacjom w VR specjaliści mogą przeprowadzać realistyczne spacery księżycowe, testując procedury i komunikację w warunkach bliskich rzeczywistości. To przełomowe podejście pozwala na bardziej efektywne i opłacalne przygotowania do powrotu ludzi na Księżyc.
Jednym z najnowszych testów była symulacja Artemis III Surface Extra-Vehicular VR w Johnson Space Center w Houston. Wzięli w niej udział naukowcy, kontrolerzy misji oraz astronauci, którzy w wirtualnym środowisku badali powierzchnię Księżyca, ucząc się współpracy i sprawdzając sposób wymiany informacji podczas misji. Wykorzystano rzeczywiste dane z Lunar Reconnaissance Orbiter, aby jak najwierniej odwzorować teren jednego z regionów kandydujących do lądowania Artemis III.
Tradycyjne testy terenowe, choć niezwykle cenne, wymagają ogromnych zasobów czasowych i finansowych, dlatego NASA szuka alternatyw pozwalających na efektywniejsze szkolenie. VR umożliwia szybkie przygotowanie i realizację treningów, dzięki czemu zespoły mogą dostosować się do dynamicznie zmieniających się warunków misji. O ile nic nie zastąpi fizycznego doświadczenia trzymania księżycowych skał w dłoniach, o tyle VR znacząco ułatwia planowanie i analizę przyszłych eksploracji.
Podczas testu w laboratorium Prototype Immersive Technology w Houston dwóch zastępczych członków załogi przeprowadziło wirtualne spacery księżycowe, a ich działania były transmitowane do centrali kontroli misji. Obrazy z kamer umieszczonych na skafandrach oraz nagrania audio umożliwiły zespołom naukowym weryfikację skuteczności komunikacji i strategii eksploracyjnych. To innowacyjne podejście pozwala nie tylko usprawnić współpracę, ale także lepiej przygotować się na wyzwania, jakie czekają na astronautów na Srebrnym Globie.
NASA podkreśla, że VR nie zastąpi rzeczywistych testów terenowych, ale stanowi ich nieocenione uzupełnienie. Możliwość zanurzenia się w cyfrowo odwzorowanym krajobrazie Księżyca, testowania procedur i poprawy komunikacji między zespołami to kluczowe aspekty, które zwiększają szanse na sukces misji Artemis III. Technologia ta może również znaleźć zastosowanie w przyszłych misjach marsjańskich, gdzie realistyczne szkolenie w kontrolowanych warunkach będzie miało jeszcze większe znaczenie.
Źródło: NASA
Czytaj też: Niemiecka firma przygotowuje się do debiutu swojej rakiety Spectrum
Grafika tytułowa: Vinicius „amnx” Amano / Unsplash