NASA szykuje rewolucję w lotnictwie! Cichy naddźwiękowy samolot coraz bliżej pierwszego lotu!
Na pustyni Mojave w Kalifornii NASA przeprowadziła przełomową próbę generalną przed planowanymi lotami eksperymentalnego samolotu X-59. Testy miały na celu odwzorowanie warunków, jakie panować będą podczas faktycznej kampanii badawczej w ramach projektu NASA Quesst. Naukowcy mierzyli m.in. hałas generowany przez naddźwiękowy F-15B, który zastępował X-59, lecąc z prędkością większą niż dźwięk. Zebrane dane pomogą w dopracowaniu technologii pozwalającej na bezprecedensowe ograniczenie huku sonicznego.
Testy zrealizowane przez zespół programu NASA Commercial Supersonic Technology miały kluczowe znaczenie dla przygotowania do drugiej fazy misji Quesst. Eksperymenty koncentrowały się na sprawdzeniu procedur oraz wyłapaniu ewentualnych problemów przed rozpoczęciem właściwej kampanii. Na pustyni rozmieszczono rozbudowaną liniową sieć rejestratorów akustycznych, dzięki którym można było precyzyjnie zmierzyć fale uderzeniowe oraz wpływ warunków pogodowych na ich propagację.
W przypadku konwencjonalnych samolotów naddźwiękowych, takich jak F-15B, charakterystyczny grzmot to efekt kompresji fal uderzeniowych. X-59 został zaprojektowany tak, aby te fale rozpraszać, a tym samym radykalnie zredukować poziom hałasu. NASA podkreśla, że technologia opracowywana w ramach Quesst ma szansę otworzyć drogę do lotów naddźwiękowych nad lądem, które nie będą uciążliwe dla mieszkańców. To przełomowe rozwiązanie może stać się fundamentem przyszłych projektów komercyjnych maszyn pasażerskich.
Pierwsza faza misji Quesst, zakładająca inauguracyjne loty X-59, ma rozpocząć się jeszcze w tym roku. Celem jest nie tylko przetestowanie innowacyjnej konstrukcji, ale także zebranie danych, które posłużą do stworzenia nowych norm dotyczących dopuszczalnego poziomu hałasu w lotach naddźwiękowych. Dzięki temu operatorzy komercyjni zyskają pewność, że nowe konstrukcje będą mogły poruszać się po niebie bez powodowania uciążliwego huku dla ludzi na ziemi.
NASA zapowiada, że technologia powstająca w ramach Quesst może w przyszłości stać się fundamentem dla całej branży lotniczej. Poprzez walidację narzędzi projektowych oraz testy naziemne i w locie, agencja chce stworzyć zestaw standardów umożliwiających projektowanie samolotów naddźwiękowych, które będą jednocześnie szybkie i przyjazne dla otoczenia. Dla producentów będzie to impuls do opracowywania nowych koncepcji, które – w przeciwieństwie do dzisiejszych konstrukcji – będą mogły latać nad lądem bez ograniczeń akustycznych.
Źródło: NASA
Czytaj też: Europejski super-satelita już zatankowany – nowa era prognoz pogody i badań klimatu coraz bliżej!
Grafika tytułowa: AK / Unsplash