Najbardziej przyjazny środowisku pojazd świata
Niemieckie Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki (DLR) oraz firma inżynieryjna HWA stworzyły i przetestowały pojazd drogowy, który porusza się prawie całkowicie bez emisji.
Prototypowy samochód elektryczny, Zero Emission Drive Unit – Generation 1 (w skrócie ZEDU-1), przeszedł udane testy drogowe i był prawie bezemisyjny. To czyni go najbardziej ekologicznym pojazdem drogowym używanym w tej chwili na świecie.
W kole nie ma już tradycyjnego hamulca tarczowego. Zamiast tego stosuje się hamulec wielotarczowy, integrowany z zamkniętą przekładnią silnika elektrycznego. Energia hamowania może być prawie całkowicie odzyskana, gdy jest używana w połączeniu ze specjalnie zaprojektowaną wysokowydajną elektroniką.
Zespół projektantów stworzył również hamulec indukcyjny dla prototypu ZEDU-1 oprócz mechanicznego hamulca wielotarczowego. Ten hamulec indukcyjny wykorzystuje pola magnetyczne do hamowania i pracując prawie nie powoduje ścierania.
Przeniesienie hamulców z koła do silnika zapewnia więcej miejsca na innowacyjne rozwiązania, które znacznie minimalizują zużycie opon. Zamknięte koło ZEDU-1 jest aerodynamicznie zaprojektowane do generowania podciśnienia podczas ruchu. W rezultacie ścieranie opony koncentruje się na jednym obszarze. Wentylator z przodu pojazdu usuwa cząstki i filtruje je przez mechanizm podobny do odkurzacza. W ten sposób samochód emituje tylko czyste powietrze.
Według DLR, ZEDU-1 z powodzeniem złapał i zabezpieczył wszystkie drobne cząstki i mikrodrobiny plastiku powstałe w wyniku zużycia opon i hamulców przy prędkościach do 50 km/h podczas wstępnych testów. Powyżej tej prędkości urządzenie może zmniejszyć zanieczyszczenie FPM związane ze zużyciem opon o 70 do 80 procent. Technologia zostanie następnie ulepszona we współpracy z partnerami firmy, aby była gotowa do masowej produkcji.
Czytaj także: Dalsza redukcja emisji CO2 osłabia pozycję silników Diesla – co dalej?