Mars obraca się coraz szybciej?

Badacze z NASA po analizie pomiarów z Marsa ustalili, że przyczyną skracających się dni są coraz szybsze obroty planety.

Naukowcy pozyskali materiał do badań z sondy InSight, która przez cztery lata dokonywała pomiarów na Marsie. Jej misja zakończyła się pod koniec ubiegłego roku. Po analizie danych powstało kilka hipotez. Natomiast wyniki swoich badań badacze opublikowali w magazynie Nature.

Wśród hipotez dotyczących przyczyn szybszego obracania się Marsa, jest to, że na jego biegunach gromadzi się lód. A to powoduje zmianę rozkładu masy planety. Inną możliwą przyczyną jest odbicie polodowcowe, kiedy masy lądowe podnoszą się po pokryciu lodem – czytamy na portalu.

Co czeka planetę Mars?

Jak na razie, przyspieszenie obrotów Marsa to milisekundy rocznie. Jeżeli miałoby dojść do większych zmian, które dałoby się zauważyć to ten stan musi potrwać jeszcze wiele lat. Jak w takim razie udało się naukowcom ostatecznie potwierdzić swoje odkrycie?

Pomiary sondy były na tyle precyzyjne, że naukowcy byli w stanie dostrzec wahania wynikające z przelewania jądra planety. Wykorzystano do tego instrument RISE (Rotation and Interior Structure Experiment) – przekaźnika radiowego z zestawem anten – podano także.

NASA postanowiła także wysłać za pomocą radioteleskopu sygnał z Ziemi w stronę lądownika znajdującego się na powierzchni Marsa. Z kolei sygnał ten został podany z powrotem w kierunku jego źródła.

Po analizie przesunięcia sygnałów między Marsem a Ziemią, spowodowanego efektem Dopplera, udało się określić tempo obracania się Czerwonej Planety – podsumowano w materiale.

Czytaj też: Ile jest planet i gwiazd w naszej galaktyce? NASA podała nowe dane!

Źródło: dziennik.pl