Komputery kwantowe jeszcze szybsze

Naukowcom z University of Sussex w Wielkiej Brytanii udało się uzyskać kubity (najmniejsze i niepodzielne jednostki informacji kwantowej) podróżujące bezpośrednio między dwoma kwantowymi mikroczipami.

Ich prędkość i dokładność uzyskana w ten sposób znacznie przekracza wszystko, co było wcześniej obserwowane dzięki tej technologii. Badania opublikowano w Nature Communications.

To pokazuje, że komputery kwantowe można rozwijać poza fizyczne ograniczenia mikroczipa. Firma Universal Quantum, startup wydzielony z University of Sussex, będzie nadal pracować nad tą technologią.

„Zespół wykazał szybki i spójny transfer jonów za pomocą kwantowych połączeń materii” – mówi naukowiec zajmująca się kwantami Mariam Akhtar . Akhtar prowadziła badania nad prototypem, gdy była na Uniwersytecie w Sussex.

„Ten eksperyment potwierdza unikalną architekturę opracowaną przez Universal Quantum – zapewniając ekscytującą drogę do prawdziwie wielkoskalowych komputerów kwantowych”.

Naukowcy wykorzystali specjalistyczną technikę, którą nazywają

Dzięki technice nazwanej UQConnect, naukowcy dokonują transferów, wykorzystując konfigurację pola elektrycznego do transportu kubitów. Oznacza to, że mikroczipy można łączyć ze sobą w podobny sposób jak elementy układanki, aby budować komputery kwantowe.

Kubity są niezwykle trudne do utrzymania stabilności i przemieszczania się. Mimo to zespół osiągnął 99,999993-procentowy wskaźnik sukcesu i szybkość połączenia 2424 łączy na sekundę. Dzięki temu istnieje możliwość połączenia w ten sposób nawet tysięcy mikroczipów do obliczeń kwantowych, przy minimalnej utracie danych lub wierności.

Komputery kwantowe można wykorzystać do opracowywania nowych materiałów, badania nad lekami, ulepszenia bezpieczeństwa cybernetycznego i modeli zmiany klimatu.

Zakres istniejących obecnie komputerów kwantowych jest ograniczony w porównaniu z tym, czym mogłyby się ostatecznie stać. Obecnie są bardziej projektami badawczymi niż maszynami, które można praktycznie wykorzystać i zaprogramować.

Czytaj także: Izrael buduje komputer kwantowy