Import samochodów – lipiec inny, niż cały rok

W lipcu spadła zarówno liczba sprowadzonych aut, jak też ich wiek. To wyjątkowy miesiąc na tle roku. Według Samar, w tym roku zostanie sprowadzonych aż 100 tys. więcej, niż rok temu. Systematycznie rośnie też wiek sprowadzanych aut, przekroczył 12 lat.

Import aut używanych w Polsce stale rośnie, wprawdzie w lipcu sprowadzono ich mniej niż rok temu, ale pierwsza połowa roku upłynęła pod znakiem wzrostu. Według specjalistów z Instytutu Rynku Motoryzacyjnego Samar, cały 2021 r. zakończy się liczbą 930-950 tys., podczas gdy rok temu było to 848 tys.

Zwiększa się również niestety ich średni wiek. Nie są to wzrosty spektakularne, ale są notowane systematycznie od lat. Jeszcze w 2019 r. średni wiek importowanego auta wynosił 12 lat bez miesiąca, w 2020 r. 12 lat i miesiąc, zaś w tym roku – 12 lat i 2 miesiące. Jest jeszcze jedna cecha wyróżniająca lipiec od wcześniejszych miesięcy i lat – sprowadzono mniej diesli, jednocześnie spadł też średni wiek takich konstrukcji.

W lipcu bieżącego roku liczba sprowadzonych do Polski z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych była niższa zarówno w porównaniu do poprzedniego miesiąca, jak i do lipca poprzedniego roku. Średni wiek sprowadzonych aut przekroczył 12 lat.

 Import aut w lipcu 2021

W lipcu 2021 roku zarejestrowano w Polsce 82 474 sprowadzone z zagranicy używane samochody osobowe i dostawcze o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 6,6%. To najmniejszy licowy wynik od 2014 roku, kiedy import wyniósł 77 617 sztuk. Łącznie od początku roku liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 556 856 sztuk i jest o 19,7% większa niż w analogicznym okresie 2020 roku. Według najnowszych prognoz na koniec roku import będzie oscylował w granicach 930 – 950 tys. sztuk.

Średni wiek sprowadzonych w bieżącym roku samochodów osiągnął już 12 lat i 2 miesiące, a w samym lipcu – o 2 miesiące mniej. W przypadku importowanych aut z silnikami benzynowymi średni wiek wyniósł 13 lat i 4 miesiące. Roczniki 2009, 2008, 2007 i 2006 stanowią 1/3 takich rejestracji.

W danych dotyczących importu widać systematycznie słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z napędem Diesla w lipcowym imporcie aut osobowych stanowią 42,4%. Trend 12-miesięczny zmniejszył się do poziomu 42,3%, najniższego od ponad 3 lat. Średni wiek sprowadzanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi przekroczył 11 lat.

TOP10 krajów, z których w 2021 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:

1. Niemcy – 325 726 szt. (+24,6%)
2. Francja – 58 400 szt. (+23,7%)
3. Belgia – 36 910 szt. (+14,5%)
4. Holandia – 24 291 szt. (+21,3%)
5. Stany Zjednoczone – 19 811 szt. (-0,1%)
6. Włochy – 18 860 szt. (+18,3%)
7. Szwajcaria – 14 553 szt. (+15,3%)
8. Austria – 13 903 szt. (+23,3%)
9. Dania – 11 327 szt. (-3,4%)
10. Szwecja – 10 255 szt. (-1,0%)

Źródło: Samar