Firmy paliwowe jak producenci papierosów? Reklamodawcy zapowiadają bojkot
Google i Youtube walczą z klimatycznymi denialistami, a reklamodawcy chcą, by poszły za nimi inne firmy technologiczne.
Google oraz należący do niej Youtube zapowiedziały w ubiegłym tygodniu, że przestaną wyświetlać reklamy zawierające fałszywe, sprzeczne z nauką stwierdzenia dotyczące zmian klimatu. To reakcja na coraz częstsze głosy reklamodawców, którzy nie chcą być wiązani z treściami denialistycznymi – uzasadnia Google. To tylko ostatni z przykładów na to, że agencje reklamowe szykują się do zmiany, porównywalnej z odejściem od promocji tytoniu.
Czytaj też: Dlaczego najbardziej wartościowa firma motoryzacyjna świata zmienia siedzibę?
“New York Times” wskazuje, że agencje takie jak Forsman & Bodenfors już wcześniej podpisały zobowiązanie do unikania współpracy z producentami paliw opartych o złoża nieodnawialne. Rośnie również nacisk ze strony organizacji ekologicznych, takich jak Greenpeace, regularnie walczących z takimi producentami, jak Chevron czy Shell, i sprzeciwiających się ich polityce greenwashingu – czyli prezentowania się jako firm świadomych ekologicznie, co zazwyczaj znacząco odbiega od ich faktycznych działań. Wiele redakcji, jak The Guardian czy szwedzki dziennik Dagens Nyheter, znacząco ograniczyło lub całkowicie zablokowało w ostatnim czasie publikację ich reklam.
Decyzja o blokowaniu klimatycznych denialistów to nie jedyna zmiana w polityce Google’a – kilka dni wcześniej właściciel Youtube zapowiedział walkę z przeciwnikami szczepień. Po tym, jak w lipcu amerykański prezydent Joe Biden oznajmił, że serwisy takie jak Facebook “zabijają ludzi” przez brak polityki skupiającej się na walce z fake newsami, serwisy społecznościowe zaczęły wielkie porządkowanie. Pogrążony w kryzysie wizerunkowym Facebook, zapowiadający walkę z klimatyczną dezinformacją, na razie poprzestaje na obietnicach i kilku krytykowanych przez ekologów działaniach, nie zmieniających zasadniczo kłopotliwej pozycji, jaką w dzisiejszym pejzażu mediów społecznościowych zajmuje firma Marka Zuckerberga.