Czy obecność drugiej osoby wpływa na uczenie się i rozwój poznawczy dziecka?

Naukowcy z University of St Andrews dokonali przełomowego odkrycia w dziedzinie psychologii rozwojowej. Badania wykazały, że dzieci szybciej i skuteczniej wykonują zadania poznawcze, gdy uczą się samodzielnie, bez obecności nieznajomego dorosłego. Wyniki te podważają dotychczasowe przekonania, zgodnie z którymi obecność dorosłych nie ma wpływu na procesy poznawcze dzieci, a nawet może je wspierać. Eksperymenty przeprowadzone na grupach dzieci w wieku 4-5 i 8-9 lat wskazują, że prosty czynnik społeczny, jakim jest obecność obcej osoby, może znacząco wpływać na koncentrację i tempo przetwarzania informacji przez najmłodszych.

W ramach badań dzieci wykonywały zadanie poznawcze w dwóch warunkach – samodzielnie oraz w obecności nieznanego dorosłego. Okazało się, że w drugim przypadku ich reakcje były wolniejsze, szczególnie w bardziej wymagających zadaniach. Efekt ten był najbardziej widoczny u młodszych uczestników, co sugeruje, że wiek i poziom rozwoju poznawczego mogą wpływać na podatność na bodźce społeczne. Wyniki te rzucają nowe światło na projektowanie środowisk edukacyjnych, sugerując, że izolacja poznawcza może sprzyjać bardziej efektywnemu przyswajaniu wiedzy.

Badanie opublikowane w Nature Scientific Reports zostało przeprowadzone we współpracy z naukowcami z Uniwersytetu Tsinghua, Uniwersytetu Clermont-Auvergne oraz Uniwersytetu we Fryburgu. Jest ono częścią szerszych badań nad wpływem kontekstu eksperymentalnego na rozwój poznawczy dzieci. Naukowcy podkreślają, że dotychczasowe badania rozwojowe rzadko uwzględniały wpływ obecności drugiej osoby na przebieg procesów poznawczych, mimo że w rzeczywistych warunkach edukacyjnych dzieci niemal zawsze uczą się w towarzystwie dorosłych.

Odkrycie to otwiera nowe kierunki badań nad optymalnymi warunkami do nauki dla dzieci. Naukowcy zapowiadają dalsze eksperymenty, które pozwolą zrozumieć, jakie czynniki – np. stopień znajomości osoby dorosłej, osobowość dziecka czy jego wcześniejsze doświadczenia – mogą modyfikować ten efekt. Długoterminowo badania te mogą przyczynić się do opracowania skuteczniejszych metod nauczania, a także lepszego dostosowania środowisk edukacyjnych do naturalnych mechanizmów przyswajania wiedzy przez dzieci.

Źródło: Uniwersytet St Andrews

Czytaj też: W samym sercu Trydentu odkryto ogromną nekropolię

Grafika tytułowa: Annie Spratt / Unsplash