Coraz chętniej wykorzystujemy AI do nauki!

Trwająca obecnie rewolucja AI dotyka wszystkich dziedzin życia, w tym również edukacji. Polscy uczniowie i studenci chętnie wykorzystują sztuczną inteligencję do różnych celów, takich jak wyszukiwanie informacji, tłumaczenie tekstów oraz pisanie prac. Według ostatnich badań, aż 58 proc. uczniów i studentów w Polsce korzystało z generatywnej AI, np. Chat GPT, w trakcie swojej edukacji. Najczęściej używają jej do wyszukiwania informacji (38 proc.), tłumaczenia zagranicznych tekstów na język polski (35 proc.) oraz pisania tekstów (30 proc.).

Sztuczna inteligencja to doskonała pomoc naukowa

Pomimo entuzjazmu wśród uczniów i studentów, nauczyciele w Polsce podchodzą do sztucznej inteligencji z większym dystansem. Według danych NASK, tylko 15 proc. nauczycieli deklaruje chęć wykorzystywania tej technologii w swojej pracy. Tymczasem AI może znacząco usprawnić proces nauczania, pomagając w personalizacji edukacji oraz indywidualnej pracy z uczniem. Może także wspierać rozwijanie zdolności krytycznego myślenia i analizy faktów, co jest niezbędne we współczesnym świecie pełnym dezinformacji. Nauczyciele powinni zatem nauczyć się, jak mądrze korzystać z AI, zachowując świadomość jej możliwości i potencjalnych zagrożeń.

Społeczne nastawienie do wykorzystania AI w edukacji jest coraz bardziej pozytywne. Już blisko jedna trzecia Polaków ma pozytywny stosunek do sztucznej inteligencji w edukacji dzieci i młodzieży. Warto, aby nauczyciele nie tylko straszyli sztuczną inteligencją, ale także wykorzystywali ją jako narzędzie do wzbogacenia swoich lekcji. Modele językowe takie jak Chat GPT mogą stanowić ciekawy przyczynek do dyskusji podczas lekcji, a także do generowania filmów, obrazów, prezentacji czy infografik. W ten sposób AI może wspierać rozwój kompetencji społecznych, empatii oraz umiejętności pracy zespołowej wśród uczniów.

„To, jak młodzi ludzie nauczą się korzystać z tej technologii, będzie kluczowe dla naszej przyszłości. Warto, by nauczyciele śledzili jej rozwój i orientowali się w narzędziach, które wykorzystują jej potencjał. Pozwoli im to zbliżyć się do zorientowanych w nowinkach uczniów, a przede wszystkim wspierać etyczne korzystanie ze sztucznej inteligencji, uwrażliwiać uczniów i uczennice na to, jak mądrze i z refleksją używać technologii. Pamiętajmy, że sztuczna inteligencja nie jest w stanie i nie może przejąć roli nauczyciela – może być tylko narzędziem poprawiającym jakość i skuteczność edukacji.”

Paweł Łaniewski, Content Expert ClickMeeting

Czytaj też: Sztuczna inteligencja i medycyna. Chińczyków już leczą roboty?

Grafika tytułowa: Mimi Thian / Unsplash