Co daje skupienie podczas wykładu? Nowe badanie Uniwersytetu w Guelph!
Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie w Guelph w Kanadzie rzuca nowe światło na skuteczność różnych metod skupienia podczas nauki. Wyniki jednoznacznie pokazują, że tradycyjne robienie notatek przynosi najlepsze efekty w zakresie zapamiętywania i koncentracji, redukując jednocześnie błądzenie myślami. Z kolei popularne strategie, takie jak bazgranie na marginesach czy wiercenie się, nie przynoszą żadnych wymiernych korzyści poznawczych.
Eksperymenty przeprowadzone przez Krysten Spencer-Mueller pod nadzorem dr. Marka Fenske objęły grupę uczestników, którzy słuchali wykładów, stosując różne podejścia – od biernego słuchania, przez bazgranie i wiercenie się, po aktywne notowanie. Celem badania było zweryfikowanie, czy powszechnie uznawane za oznaki nieuwagi zachowania mogą w rzeczywistości pomagać w lepszym przyswajaniu informacji.
Analiza wyników wykazała, że bazgranie i nerwowe ruchy nie wpływają na zmniejszenie nudy ani nie poprawiają koncentracji. Natomiast notowanie pozwala nie tylko na skuteczniejsze zapamiętywanie informacji, ale także znacząco podnosi poziom uwagi i ogranicza rozproszenie myśli. To odkrycie może mieć istotne znaczenie dla metod dydaktycznych i strategii uczenia się, szczególnie w dobie cyfrowych rozpraszaczy.
Zespół badawczy z Uniwersytetu w Guelph nie kończy jednak na tym swoich analiz. Kolejnym krokiem będzie sprawdzenie, w jaki sposób utrata słuchu wpływa na poziom nudy i zdolność koncentracji. Wyniki tego badania mogą dostarczyć cennych wskazówek na temat optymalnych warunków do skutecznej nauki i przetwarzania informacji.
Źródło: Uniwersytet w Guelph
Czytaj też: Śpiew wielorybów ma strukturę podobną do ludzkiego języka?
Grafika tytułowa: Antenna / Unsplash