Chiny doskonalą silniki scramjet

Chińscy naukowcy wojskowi dokonali dużego postępu w poprawie efektywności silników strumieniowych scramjet (Supersonic Combustion Ramjet), wykorzystujących paliwo stałe do lotu naddźwiękowego.

Ten postęp może z kolei wpłynąć na rozszerzenie zasięgu operacyjnego chińskich pocisków hipersonicznych, podwajając ich siłę bojową. Taki przekaz pojawił się w cytowanym przez serwis Interesting Engineering raport South China Morning Post (SCMP).

„Taka wydajność została uznana za niezwykłą. Jest prawie dwukrotnie większa niż w przypadku tradycyjnego silnika odrzutowego pracującego w podobnych warunkach” – mówi Ma Likun, kierownik zespołu badawczego, profesor nadzwyczajny na Narodowym Uniwersytecie Technologii Obronnych w Changsha w prowincji Hunan.

Technologia spowalnia napływające świeże powietrze do prędkości mniejszej niż prędkość dźwięku, zanim dostanie się ono do komory spalania, umożliwiając dokładniejsze spalanie paliwa.

Prototypowy silnik został poddany testom w naziemnej symulacji lotu na wysokości 25 kilometrów przy prędkości 6 machów (sześciokrotnie większej niż prędkość dźwięku). Uzyskał zużycie paliwa na poziomie 79 procent. To prawie dwa razy więcej niż konwencjonalny silnik typu scramjet w tych samych warunkach.

Według naukowców głównym składnikiem paliwa do prototypowego silnika jest proszek boru.  

Pociski hipersoniczne mogą latać z prędkością do pięciu razy większą niż prędkość dźwięku. Rozwój silnika borowego może sprawić, że będą bardziej zwrotne i dokładniejsze.

Chiny wspierają również rozwój wielu konkurencyjnych hipersonicznych systemów napędowych. Np. silnik o ukośnej detonacji, który może wytworzyć 10 000 razy więcej energii niż konwencjonalne spalanie.

Czytaj także: Hipersoniczne pociski HACM na wyposażeniu armii USA