Chińscy naukowcy zmniejszają hałas łodzi podwodnych

Chiński zespół badawczy twierdzi, że stworzył nowy układ napędowy pompa-odrzutowiec, który może zwiększyć ciąg łodzi podwodnej, jednocześnie minimalizując wibracje o ponad 90 procent.

Zespół stworzył uszczelniacz, który zapobiega przedostawaniu się wody do kanału bez utrudniania obrotu wirnika. Jednak dokładna natura systemu pozostaje utajniona, poinformował w piątek South China Morning Post (SCMP).

Nowa konstrukcja może zwiększyć ciąg strumienia pompy przy niższych prędkościach, jednocześnie znacznie zmniejszając hałaśliwe wibracje „przy co najwyżej charakterystycznych częstotliwościach”. Powiedział Hua Hongxing, kierownik badań i profesor Państwowego Kluczowego Laboratorium Systemów Mechanicznych i Wibracji na Uniwersytecie Jiao Tong w Szanghaju. Przeprowadził on eksperymenty symulacyjne w naziemnym ośrodku testowym.

Osłonięte śmigło, które zamyka wirnik w kanale, aby wytworzyć strumień wody do napędu, jest czasami wykorzystywane przez nowoczesne łodzie podwodne.

Odległość między łopatami wirnika a wewnętrzną ścianą kanału może wynosić zaledwie jeden milimetr. Jednak nadal może tworzyć wiele turbulencji lub pęcherzyków, spowalniając łódź podwodną i ujawniając jej położenie.

Naukowcy z Szanghaju twierdzili, że „wyeliminowali lukę”, zgodnie z badaniem opublikowanym w recenzowanym czasopiśmie Chinese Journal of Ship Research w poniedziałek.

Czytaj także: Futurystyczna łódź podwodna z podwójnym napędem