Chile przed Chinami z najszybszym Internetem

Inwestycje w polepszanie infrastruktury szerokopasmowej przynoszą konsumentom na całym świecie korzyści w postaci większej prędkości. Prędkość pobierania, jak i wysyłania wzrosła o ponad 25% rok do roku – informuje raport firmy Ookla

Według stanu na listopad 2022 roku mediana globalnej prędkości pobierania wyniosła 74,54 Mb/s, co oznacza wzrost o 28% w porównaniu z 58,02 Mb/s rok wcześniej. Prędkość wysyłania wzrosła o 30% do 31,75 Mb/s – ale pozostała mniejsza niż połowa szybkości pobierania.

Wskaźniki pobierania w krajach z dziesięcioma najwyższymi prędkościami były jednak znacznie wyższe niż ogólna mediana. Przoduje Chile, zwiększając prędkości pobierania z 173,08 do 216,46 Mb/s. Drugie miejsce zajęły Chiny ze średnią wskaźnika 214,58, znacznie poprawiając szóste miejsce z listopada 2021 roku i średnią 146,62. Trzeci Singapur osiągnął medianą szybkości pobierania 214,23 Mb/s.

Stany Zjednoczone przesunęły się o dwa miejsca, z ósmego na szóste, z medianą łącza w dół wynoszącą 189,48. Hiszpania, która w listopadzie 2021 r. zajmowała dziewiąte miejsce, wypadła z pierwszej dziesiątki i została wyparta przez Zjednoczone Emiraty Arabskie, które z prędkością 186,76 Mb/s uplasowały się na miejscu ósmym.

Analityk firmy Ookla, Mark Giles, w oświadczeniu dla serwisu Fierce przypisał wzrost prędkości różnym czynnikom, w tym „rosnącej penetracji światłowodów”, a także szerszemu zastosowaniu „bardziej zaawansowanych technologii Wi-Fi”, takich jak Wi-Fi 6 i Wi-Fi. Fi 6E.

Dominacja Chile jest wynikiem zakończenia przez rząd w marcu 2022 roku budowy projektu światłowodowego mającego pomóc w połączeniu ponad 500 tys. użytkowników w południowych regionach kraju.

Nie do końca wiadomo, co jest przyczyną tego, że Hiszpania wypadła z pierwszej dziesiątki rankingu prędkości, biorąc pod uwagę, że tamtejsi operatorzy ciężko pracowali nad szybkim wprowadzeniem światłowodów. Według danych FTTH Council Europe wskaźnik penetracji tego kraju wynosi prawie 70%.

Czytaj także: Wolny Internet nie będzie problemem dla Steam?