Asteroida stanie się „mini-księżycem” Ziemi

Mini-księżyc będzie w rzeczywistości małą asteroidą, nazwaną 2024 PT5, odkrytą 7 sierpnia przez Asteroid Terrestrial-Impact Last Alert System (ATLAS). Obiekt znajduje się na trajektorii, na której zostanie tymczasowo złapany przez grawitację Ziemi.

Według obliczeń Carlosa i Raúla de la Fuente Marcos, badaczy z hiszpańskiego Universidad Complutense de Madrid, asteroida będzie krążyć wokół Ziemi od 29 września do 25 listopada. W tym czasie wykona tylko jedną orbitę, po czym oddali się.

2024 PT5 jest bardzo mała, mierzy zaledwie 10 metrów szerokości, więc nie należy się spodziewać że uda się ją zobaczyć gołym okiem.

W artykule opublikowanym w Research Notes of the AAS hiszpańscy badacze napisali, że scenariusz podwójnego księżyca jest rzadki dla naszej planety, ale nie niespotykany.

Podobna rzecz wydarzyła się w lipcu 2006 r., kiedy mini-księżyc krążył wokół Ziemi przez około rok. Inny krążył wokół planety przez kilka lat, zanim uciekł z pola grawitacyjnego Ziemi w maju 2020 r. Inne obiekty mogą czasami być przyciągane przez grawitację Ziemi, ale uciekają przed ukończeniem jednej pełnej orbity wokół planety. W 2020 r. naukowcy powiedzieli, że odkryli to, co uważali za mini-księżyc , ale dane były niejednoznaczne – czytamy na portalu.

A jeśli przegapię asteroidę?

Asteroida 2024 PT5 może nie długo kolejny raz przelecieć blisko nas. Astronomowie obliczyli, że przeleci obok Ziemi ponownie 9 stycznia 2025 r. Potem nie będzie już blisko aż do 2055 r.

Źródło: gizmodo.com