ArianeGroup przygotuje silniki rakietowe nowej generacji
Europa szykuje się do nowej ery eksploracji kosmosu. ArianeGroup, czołowy europejski producent systemów rakietowych, podpisał właśnie kluczową umowę z Francuską Agencją Kosmiczną CNES na rozwój silnika nowej generacji o bardzo dużym ciągu. Nowa konstrukcja, zasilana ciekłym metanem i tlenem (tzw. napęd methalox), ma zapewnić potężny skok technologiczny w dziedzinie napędów rakietowych.
W ramach zawartego kontraktu ArianeGroup zajmie się opracowaniem najważniejszych komponentów i technologii, które zostaną wykorzystane przy budowie przyszłych europejskich silników. Kluczowe znaczenie będzie mieć zastosowanie po raz pierwszy w Europie pełnoprzepływowego, etapowego cyklu spalania – rozwiązania, które dotąd pozostawało domeną najbardziej zaawansowanych państw kosmicznych.
Projekt zakłada produkcję dwóch demonstratorów silników oraz ich intensywne testy ogniowe, które pozwolą zweryfikować skuteczność i bezpieczeństwo zastosowanych rozwiązań. Pierwsze efekty tych prac mają być widoczne już w 2026 roku, kiedy to ruszy początkowa faza testów. Obecnie trwają już prace nad wstępnym prototypem w zakładach ArianeGroup w Vernon.
Docelowy silnik ma generować ciąg od 200 do 300 ton, czyli nawet dwukrotnie więcej niż obecnie wykorzystywany Vulcain 2.1, który napędza główny stopień rakiety Ariane 6. Taka moc otwiera przed Europą nowe możliwości wynoszenia cięższych ładunków na orbitę oraz planowania bardziej ambitnych misji międzyplanetarnych.
Zawarta umowa to wyraźny sygnał, że Europa nie zamierza pozostać w tyle w wyścigu kosmicznym. Rozwój silnika nowej generacji nie tylko zwiększy niezależność technologiczno-operacyjną kontynentu, ale również wzmocni jego pozycję w sektorze komercyjnych i instytucjonalnych lotów kosmicznych w nadchodzących dekadach.
Źródło: ArianeGroup
Czytaj też: Polak poleci na ISS z misją Axiom 4! Start już 22 czerwca… o ile nie przeszkodzą przecieki
Grafika tytułowa: David Torres / Unsplash