Alps Alpine prezentuje 4-drożny system car audio z dźwiękiem o rozdzielczości 384 kHz/32bit

AlpineF#1Status będzie pierwszym na rynku systemem, który umożliwia odtwarzanie dźwięku o wysokiej rozdzielczości 32 bity i częstotliwości próbkowania 384 kHz. To ponad 17 razy więcej niż ilość cyfrowych danych audio na standardowej płycie CD (44.1 kHz/16 bit). System będzie dostępny jesienią, a cena jeszcze nie jest znana.

Dzięki tak wysokim parametrom dźwięk jest odtwarzany z poziomem ekspresji, który nie był możliwy do uzyskania w przypadku płyt CD, pozwalając słuchaczom doświadczyć szczegółów, które wcześniej były zarezerwowane dla występów na żywo, takich jak oddech artysty i subtelne interakcje z instrumentami, pozwalając słuchaczom doświadczyć dźwięku na poziomie studyjnym we własnym pojeździe.

Przyjrzyjmy się zastosowanym w systemie rozwiązaniom.

Synchronizacja skali czasu transmisji sygnału audio

Do niedawna jednostka główna służąca do odtwarzania źródła dźwięku i procesor dźwięku używany do strojenia były oddzielnymi systemami ze względu na ograniczone środowisko i przestrzeń montażową w kabinie pojazdu. Z tego powodu konieczne było, aby każde urządzenie obsługujące sygnały cyfrowe posiadało niezależny zegar do przetwarzania sygnałów i taktowania każdego komponentu. Takie rozwiązanie powoduje fluktuacje w sygnale cyfrowym zwane „jitter” (błędy taktowania), co wpływa na jakość odtwarzania dźwięku. Aby rozwiązać ten problem, w systemie AlpineF#1Status opracowano wyjątkowy system zarządzania zegarem głównym.

Rdzeń systemu zarządzania zegarem głównym, OCXO DuCULoN, może pochwalić się najwyższym na świecie poziomem precyzji częstotliwości, w pełni synchronizując transmisję między jednostką główną a procesorem dźwięku za pomocą jednego zegara. Zmniejsza to ilość błędów jitter w transmisji audio.

OCXO to oscylator kwarcowy z systemem kontroli temperatury, po raz pierwszy zastosowany w samochodowym systemie audio. Zwiększa on precyzję dźwięku dzięki konstrukcji zawierającej dwa kryształy umieszczone w dedykowanej obudowie z ulepszoną izolacją cieplną, która zwiększa charakterystykę częstotliwościowo-temperaturową z ±50ppm (części na milion) do ±0,1ppb (części na miliard) dzięki zautomatyzowanemu systemowi kontroli temperatury.

Aby w pełni wykorzystać to precyzyjne urządzenie, zostało ono skonfigurowane do bezpośredniego funkcjonowania jako zegar konwersji cyfrowo analogowej (DA) w przetworniku DAC ES9038PRO używanego do uzyskania rozdzielczości 384 kHz/32 bit. Minimalizuje to pogorszenie jakości dźwięku spowodowane przez fluktuacje zegara i zapewnia konfigurację, która dostarcza pełny potencjał dźwięku o wysokiej rozdzielczości.

Synchronizacja nadchodzącego dźwięku

W tradycyjnych samochodowych systemach audio odległość od słuchacza jest asymetryczna po lewej i prawej stronie, w zależności od rozmieszczenia głośników i pozycji siedzenia, co wymaga bardzo precyzyjnego dostrojenia w celu zoptymalizowania jakości dźwięku.

AlpineF#1Status jest wyposażony w cztery wysokiej jakości cyfrowe procesory dźwięku działające z częstotliwością do 1GHz/64bit, zapewniając możliwości przetwarzania zbliżone do procesora komputerowego o dużej mocy w celu uzyskania dokładnego dostrojenia dźwięku. Dzięki temu AlpineF#1Status może dokonywać regulacji wyrównania czasu z dokładnością około 0.9 mm, co stanowi poprawę w porównaniu z odpowiednikiem około 7.2 mm, który jest najmniejszą jednostką możliwą do uzyskania w istniejących produktach.

4-drożny system i synchronizacja każdego głośnika

Konwencjonalne głośniki są wykonane z różnych materiałów a w konstrukcji dostosowane do przenoszenia całego pasma dźwięku, podczas gdy systemy głośników komponentowych składają się z materiałów i konstrukcji zaprojektowanych dla ich indywidualnego pasma przenoszenia. Na przykład, cienkie membrany są lekkie i nadają się do odtwarzania szybkich wysokich dźwięków, ale mają zmniejszoną sztywność. Tymczasem bardzo sztywne membrany nadają się do niskich tonów, ale są grube i ciężkie i nie nadają się do odtwarzania wysokich częstotliwości.

AlpineF#1Status wykorzystuje wysokiej jakości tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem węglowym (CFRP) w każdym głośniku, które w pełni synchronizuje tony głośników poprzez ujednolicenie materiału membrany każdego głośnika. CFRP jest lekki jak plastik, ale bardzo sztywny jak aluminium. Ten materiał zaprojektowany dla przemysłu lotniczego jest wystarczająco wszechstronny, aby można go było stosować w zakresie od niskiego do bardzo wysokiego pasma i zapewnia najlepsze parametry membrany, aby osiągnąć pełną specyfikację dźwięku o wysokiej rozdzielczości.

Zawieszenie głośników wykorzystuje opatentowaną „podwójną krawędź”, zapewniającą doskonałą jakość dźwięku o wysokiej rozdzielczości. Łącząc opatentowane przez firmę Alpine technologie głośnikowe, w tym obwody magnetyczne DDDrive, DDLinear i DualEmission zmniejszające zniekształcenia między głośnikami, dokładnie przekształcają one przychodzący sygnał elektryczny w ruch membrany. W rezultacie pasmo przenoszenia każdego głośnika AlpineF#1Status obejmuje szerszy zakres niż kiedykolwiek wcześniej, zapewniając większą wydajność każdego komponentu systemu.