Postęp w budowie satelitów Galileo drugiej generacji – Europa coraz bliżej nowej ery nawigacji

Budowa satelitów Galileo drugiej generacji nabiera tempa i stanowi jeden z najważniejszych projektów technologicznych w Europie. Europejska Agencja Kosmiczna poinformowała o zakończeniu serii kluczowych testów, które potwierdziły zgodność nowych jednostek z infrastrukturą naziemną. Testy te są fundamentem udanej integracji z istniejącą konstelacją, a tym samym warunkiem zapewnienia ciągłości i rozwoju usług nawigacyjnych świadczonych przez system Galileo.

W ramach przygotowań do uruchomienia dwunastu satelitów drugiej generacji, zespoły rozlokowane w różnych krajach europejskich prowadzą intensywne prace inżynieryjne. System Compatibility Test Campaign (SCTC) – kampania testów zgodności – rozpoczęła się we Włoszech, a następnie objęła ośrodki w Niemczech i Hiszpanii. Z każdym etapem rośnie złożoność testów, które mają na celu pełne odwzorowanie przyszłych warunków operacyjnych satelitów na orbicie.

Zgodnie z harmonogramem, kolejne miesiące przyniosą dalsze testy z udziałem rzeczywistych egzemplarzy satelitów, które będą gotowe do wyniesienia na orbitę w przyszłym roku. W międzyczasie trwa produkcja komponentów lotnych oraz ich integracja z systemami odpowiedzialnymi za komunikację między satelitami. To właśnie możliwość przesyłania danych bezpośrednio między jednostkami w przestrzeni kosmicznej będzie jednym z najbardziej przełomowych rozwiązań oferowanych przez Galileo G2.

W marcu bieżącego roku zakończono testy pierwszej anteny nawigacyjnej opracowanej przez Airbus Defence and Space. Jej akceptacja to ważny krok w stronę kompletnego montażu pierwszych modeli lotu. Antena ta, dzięki nowej konstrukcji i zoptymalizowanej przepustowości, pozwoli na jeszcze dokładniejsze pozycjonowanie i transmisję danych. Kolejne podzespoły będą teraz przechodzić przez rygorystyczne testy środowiskowe, które sprawdzą ich odporność na warunki panujące w przestrzeni kosmicznej.

Nowe satelity będą w pełni kompatybilne z obecną flotą Galileo, jednocześnie wnosząc zupełnie nowe możliwości do europejskiego systemu nawigacyjnego. Cyfrowe ładunki nawigacyjne, napęd elektryczny, precyzyjne zegary atomowe i zaawansowana komunikacja między jednostkami to tylko część z planowanych usprawnień. Galileo drugiej generacji umocni pozycję Europy jako lidera w dziedzinie globalnych systemów nawigacji i zapewni użytkownikom jeszcze bardziej niezawodne usługi – nie tylko na kontynencie, ale i na całym świecie.

Źródło: ESA

Czytaj też: Starfish Space przygotowuje się do historycznego komercyjnego dokowania satelity na niskiej orbicie okołoziemskiej!

Grafika tytułowa: NASA / Unsplash