Testy cichego naddźwiękowego samolotu X-59 NASA

Rewolucyjny odrzutowiec X-59 NASA systematycznie zbliża się do swojego pierwszego lotu testowego. Obecnie inżynierowie NASA przeprowadzają testy silników odrzutowca w słynnym zakładzie Lockheed Martin Skunk Works w Palmdale w Kalifornii.

Testy przebiegają etapami. Podczas wstępnych testów inżynierowie uruchomili silniki X-59 przy niskich prędkościach bez zapłonu, aby sprawdzić, czy nie ma wycieków i upewnić się, że różne systemy samolotu współpracują ze sobą, gdy samolot jest zasilany własnym napędem. Następnie zespół X-59 zatankował X-59 i przetestował silnik przy niskiej mocy. Jak dotąd inżynierowie programu twierdzą, że odrzutowiec działa dobrze.

– Pierwsza faza testów silnika była tak naprawdę rozgrzewką, aby upewnić się, że wszystko wygląda dobrze przed uruchomieniem silnika. Następnie przeszliśmy do faktycznego pierwszego uruchomienia silnika. To wyłączyło silnik z trybu konserwacji, w którym znajdował się od momentu instalacji w samolocie. To była pierwsza kontrola, aby sprawdzić, czy działa prawidłowo i czy wszystkie systemy, na które miał wpływ – układ hydrauliczny, układ elektryczny, układy kontroli środowiska itp. – wydają się działać – powiedział Jay Brandon, główny inżynier X-59, cytowany w komunikacie.

X-59 jest zaprojektowany do lotu z prędkością przelotową Mach 1,4 (czyli 1,4 razy szybciej niż prędkość dźwięku) i wysokością 16,7 km. Samolot jest napędzany zmodyfikowanym silnikiem odrzutowym F414-GE-100 wyprodukowanym przez General Electric; rodzina silników F414 jest szeroko stosowana w samolotach wojskowych, w tym w niektórych wariantach Boeinga F/A-18 Super Hornet, którym lata US Navy.

X-59 został zaprojektowany tak, aby latać szybciej niż prędkość dźwięku, nie wytwarzając przy tym grzmiącego huku dźwiękowego, który zwykle towarzyszy przełamaniu bariery dźwięku. Obecnie FAA zabrania lotów naddźwiękowych nad lądem w pewnej odległości od USA.

Stany Zjednoczone potrzebują takiego samolotu

NASA ma nadzieję, że X-59 może potwierdzić, że lot naddźwiękowy jest możliwy bez wytwarzania ogłuszających huków dźwiękowych; jeśli samolot będzie mógł zostać zaprojektowany tak, aby to osiągnąć, czas lotów krajowych mógłby zostać skrócony o połowę, co pomogłoby nie tylko w komercyjnych podróżach lotniczych, ale także w przypadku pomocy w przypadku katastrof i transportu medycznego.

Aby zmniejszyć głośność huków dźwiękowych, X-59 charakteryzuje się wyjątkową geometrią, obejmującą wydłużoną, przypominającą dziób część nosową, która zajmuje 11,5 metra z całkowitej długości samolotu wynoszącej 30 metrów.

Samolot został zaprezentowany opinii publicznej w styczniu 2024 r. W maju przeszedł przegląd gotowości do lotu, który potwierdził bezpieczeństwo planu testowania samolotu i przedstawił zalecenia NASA i Lockheed Martin w ramach przygotowań do pierwszego lotu X-59.

Źródło: space.com/nasa

Czytaj też: Australijski startup Gilmour Space pośle rakietę na orbitę!

Grafika tytułowa: NASA / Unsplash