PayPal ukarany. Do zapłacenia 106 mln złotych!
PayPal to jedna z najpopularniejszych – w ujęciu globalnym – usług finansowych. Co warto zauważyć, jest szeroko wykorzystywana także w Polsce. Tym razem jednak nasz rodzimy rynek okazał się dla niej mniej przyjazny. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbadał praktyki stosowane przez giganta i uznał, że niektóre z praktyk stosowanych przez PayPal Europe są niedozwolone. Teraz giganta z San Jose czeka dotkliwa kara.
PayPal na celowniku UOKiK
Amerykanie zapłacą dokładnie 106 689 453 złote kary. Uzasadnieniem ma być tutaj stosowanie niedozwolonych klauzul w umowach z użytkownikami. Te ostatnie miały być rozpisane w regulaminie świadczenia usług w taki sposób, że dla wielu osób mogły być niezrozumiałe. Polscy urzędnicy doszukali się aż 34 takich zagmatwanych zapisków.
„Charakter naruszeń jest bezprecedensowy. Dla konsumenta korzystanie z usług PayPal na podstawie zakwestionowanych klauzul jest nieprzewidywalne. Klauzule PayPal są ogólne, wieloznaczne i niezrozumiałe. Konsument, czytając te postanowienia, nie może przewidzieć które z jego działań mogą zostać uznane za zabronione, a także jakie sankcje mogą zostać na niego nałożone przez przedsiębiorcę. W związku z tym PayPal ma nieograniczoną możliwość dowolnego decydowania o tym, czy użytkownik popełnił czyn zabroniony i jaka spotka go za to kara, którą może być choćby zablokowanie pieniędzy na koncie.”
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny
Co oznacza decyzja UOKiK? Przede wszystkim klauzule zakwestionowane przez urząd tracą ważność i przestają obowiązywać użytkowników usługi. Poza tym na PayPal Europe nałożony został obowiązek poinformowania klientów o decyzji UOKiK na swojej stronie internetowej, gdy zakończone zostanie postępowanie w sprawie. Warto zaznaczyć, że decyzja nie jest prawomocna i PayPal Europe może się od niej odwołać na drodze sądowej.
Czytaj też: Potężny atak hakerski na PayPal!
Grafika tytułowa: Marques Thomas / Unsplash