Miejski pociąg napędzany wodorem kursuje w Chinach
Jak donoszą chińskie media, pierwszy na świecie pociąg miejski napędzany wodorem został wyprodukowany w ramach joint venture pomiędzy CRRC Changchun Railway Company i Chengdu Rail Transit.
W odróżnieniu od istniejących już pociągów na wodór, ten jest pierwszym opracowanym specjalnie dla środowiska miejskiego.
Pociąg opuścił linię montażową w Chengdu w prowincji Syczuan w południowo-zachodnich Chinach pod koniec zeszłego tygodnia. Może poruszać się z prędkością 160 km/h i wykorzystywać tę samą podstawową technologię, co superszybki Fuxing.
Fuxing pojawił się w 2017 roku. Osiąga prędkość do 350 km/h, co czyni go jednym z najszybszych pociągów na świecie. Jest przystosowany do poruszania się po chińskiej sieci kolei dużych prędkości. Był używany na kilku kluczowych trasach, takich jak linie Pekin-Szanghaj i Pekin-Guangzhou. Posiada doskonałą aerodynamikę, zużywa mniej energii i ma więcej udogodnień dla pasażerów, m. in. Wi-Fi i gniazdka elektryczne.
Media podają, że nowy pociąg miejski ma wbudowaną technologię „energii wodorowej”. Jest to solidne i niezawodne źródło zasilania o żywotności baterii 600 km.
Wodór jest uważany za czyste źródło energii, ponieważ para wodna jest jedynym produktem ubocznym. Nie wytwarza szkodliwych zanieczyszczeń ani gazów cieplarnianych, takich jak dwutlenek węgla czy dwutlenek siarki, związanych ze spalaniem paliw kopalnych.
Ponadto wodór można wytwarzać z różnych źródeł, w tym z zasobów odnawialnych, takich jak energia wiatrowa, słoneczna i wodna, co jeszcze bardziej zwiększa jego potencjał jako opcji czystej energii.
W przypadku pociągu miejskiego napędzanego wodorem w miejsce starego układu sieci trakcyjnej zainstalowano wodorowe ogniwo paliwowe i superkondensator. Reakcja elektrochemiczna wodoru i tlenu jest również cicha i stabilna.
Czytaj także: Wodorowe składy wyruszyły na tory