Raport Pentagonu o blockchain
Jednostka badawcza Pentagonu, o nazwie Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych Obrony (DARPA), zaangażowała Trail of Bits – organizację badającą bezpieczeństwo – do zbadania architektury blockchain.
Badania skoncentrowały się na bitcoinie i ethereum, dwóch wiodących kryptowalutach. Raport, który dostarczyła organizacja nie jest optymistyczny. Najważniejsze tezy, które wynikają z jego lektury są następujące: blockchain nie jest zdecentralizowany, jest bardzo podatny na ataki i korzysta z przestarzałego oprogramowania.
Powody do niepokoju mają przede wszystkim sektory istotne dla bezpieczeństwa: fintech, big tech i wciąż rozwijające się rynki kryptowalut.
Analizy wskazują, że aby zakłócić działanie bitcoina wystarczą jedynie cztery podmioty, a tylko dwa, aby zakłócić działanie ethereum. Na dodatek 60% całego ruchu bitcoin przechodzi przez zaledwie trzech dostawców usług internetowych.
W wyniku przeprowadzonych analiz pojawił się także problem przestarzałego i niezaszyfrowane oprogramowania oraz protokołów blockchain.
Raport Pentagonu pojawił się zaledwie kilka tygodni po serii tąpnięć, które miały miejsce na światowym rynku kryptowalut. Katastrofa kryptowaluty Luna, zapoczątkowała kryzys, w wyniku którego rynek uległ całkowitemu załamaniu, a inwestorzy stracili miliardy dolarów.
Czytaj także: Krótka historia kryptowalut
Po tych wydarzeniach branża alternatywnych płatności nadal pozostaje pod wpływem globalnej gospodarki. A co za tym idzie problemów z łańcuchem dostaw, podwyżek stóp procentowych, inflacji i nadchodzącej recesji. Raport zlecony przez DARPA tylko dorzuca kolejne kamyczki do ogródka obaw dotyczących łańcucha bloków. Wpływa także na postrzeganie i zaufanie inwestorów.
DARPA stwierdza, że zagrożenie jest tym większe, że firmy big tech intensywnie inwestują w technologię blockchain. Od wielu lat ich głównym źródłem przychodów jest reklama internetowa. Globalny trend napędzany obawami użytkowników o prywatność kończy tę erę, co znacząco wpływa na przychody z reklam internetowych.
W efekcie wszystkie duże firmy technologiczne — Meta, Twitter, Google, Spotify, Paypal, Apple, Alibaba, czy Microsoft przestawiają się na Web3 i blockchain w poszukiwaniu nowych źródeł dochodu.