Crossover coupe Volvo C40 – 408 elektrycznych koni mechanicznych i 4,7 do setki

Elektryczny Crossover o wyjątkowym designie. Zainspirowany wzornictwem XC40, C40 wyróżnia się smukłym, sportowym profilem i ogromną mocą.

Patrząc na C40, który faktycznie powstał na bazie XC40, z jednej strony wydaje się być zupełnie innym samochodem, ale z drugiej, stawiając go obok XC40 widać bliźniacze podobieństwa. Ci bardziej ortodoksyjni fani marki twierdzą, że to konstrukcja, która nie wpisuje się ani w serię XC, ani w S, V czy każdą inną i że VOLVO zawdzięcza to brzydkie kaczątko zbyt dużej ingerencji w klasyczny design. Ci bardziej wyrozumiali fani, do których należę także ja, widzą w nim XC40 ze ściętym dachem. Pozostałe drobne zmiany stylistyczne, to kosmetyka wymuszona, a może bardziej podyktowana zastosowaniem napędu w 100% elektrycznego w C40. Tak przy okazji – w nowej nomenklaturze C40 będzie się nazywał EC40.

Crossover coupe

VOLVO C40 to kompaktowy crossover elektryczny, który łączy nowoczesny design z ekologicznym napędem. Wymiary zewnętrzne samochodu to długość 4435 mm, szerokość 1850 mm (2035 mm z lusterkami bocznymi), wysokość 1582 mm i rozstaw osi 2701 mm. Zatem od XC 40 jest niższy o jakieś 5 cm, a pozostałe wymiary są niemal identyczne. Przód charakteryzuje się stylizowanym grilliem, który jest charakterystyczny dla samochodów marki Volvo, tyle tylko, że zamiast grilla znajduje się tam zaślepka. Jest to standardowy zabieg przy samochodach elektrycznych, ale wizualnie zupełnie niepotrzebny. Wąskie reflektory LED o ostrych kształtach dodają mu nowoczesności. Zderzak jest harmonijnie zintegrowany z linią nadwozia, a wloty powietrza są dyskretne i aerodynamiczne. Boki mają proporcje zbalansowane, a linie nadwozia płynne. Szyby boczne są duże, co zapewnia dobre oświetlenie wnętrza. Lekko opadający dach nadaje mu sportowego charakteru. Wielkie koła o dużym prześwicie i nowoczesnym wzorze dodają dynamiki. Tylne reflektory LED są połączone przez cienką, poziomą listwę. Zderzak jest minimalistyczny, a wydechy ukryte. Patrząc na C 40 od przodu i tyłu jest to 100% VOLVO, jedynie widok z boku zdradza jego nową odsłonę, która jest jednak bardzo sportowa i nowoczesna.

4×4 i 408KM

Istnieją dwie wersje C40: Recharge i Recharge Twin. Pierwsza z nich wyposażona była w pojedynczy silnik umieszczony na przedniej osi, co zapewniało napęd na przednie koła. Jednak w aktualizacji z 2023 roku silnik został przesunięty na tył, aby umożliwić napęd na tylne koła. Teraz RWD Recharge generuje 235 KM i rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,3 sekundy. Oficjalny zasięg wzrasta do 470 km przy akumulatorze o pojemności 69 kWh. Na szczęście przyszedł czas na Recharge Twin. W tej wersji akumulator o pojemności 82 kWh zasila dwa silniki elektryczne – po jednym na każdą oś w przypadku napędu na wszystkie koła. Warto zwrócić uwagę na fakt, że oba silniki generują łączną moc 408 KM, a koła dosłownie zwijają asfalt podczas przyspieszania. Jeśli chodzi o realny zasięg, to w zależności od stylu jazdy są to okolice 400 km. A przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 4,7 sekundy – to naprawdę imponujące! Prędkość maksymalna, jak w przypadku wszystkich nowych Volvo, jest ograniczona do 180 km/h.

Przeczytaj też: Testujemy Volvo XC 90 B5 – luksus, komfort i zasięg | CoNowego.pl

START

Przechodząc do środka, największym „zdziwieniem” w samochodach elektrycznych VOLVO okazał się brak przycisku START. Zatem w C40 wystarczy wsiąść do środka, wcisnąć hamulec, wrzucić bieg i już jedziemy. Podobna procedura obowiązuje przy zakończeniu jazdy. Wystarczy wcisnąć przycisk P i wyjść z samochodu. Na początku trudno się przyzwyczaić, a za każdym razem po wyjściu z samochodu upewniałem się czy sam nie odjeżdża. Szybko można się do tego jednak przyzwyczaić, żeby się przekonać, że przycisk START jest tylko potrzebny do silników spalinowych. Ponadto C40 w środku wygląda raczej jak XC 40. Deska rozdzielcza łączy w sobie prostotę i elegancję, z centralnie umieszczonym dużym ekranem dotykowym, który wraz z nowoczesnymi zegarami zapewnia komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy. Wykonana z materiałów najwyższej jakości, deska rozdzielcza prezentuje się elegancko i minimalistycznie. Serce systemu stanowi 9-calowy ekran dotykowy, który umożliwia obsługę multimedialnego systemu pojazdu, nawigacji, klimatyzacji i innych funkcji. Jego intuicyjny interfejs można dostosować do indywidualnych potrzeb użytkownika. Jest to miejsce, z którego steruje się dosłownie wszystkimi ustawieniami samochodu. Jedyne przyciski fizyczne są tu dostępne w postaci standardowej sekcji przycisków z gałką do regulacji głośności. Sam ekran szybko reaguje na dotyk i gesty, a także na polecenia głosowe, dzięki integracji z asystentem Google. Ciekawą nowością jest wyświetlanie przez mapy Google Maps okolicznych ładowarek oraz informacji o stanie baterii po dojechaniu do celu, zanim jeszcze wyruszymy w trasę. Apple Car działa tylko na przewodzie USB-C, co przy tak zaawansowanym technologicznie samochodzie powinno być bezprzewodowe.

Multimedialny kokpit

Za kierownicą znajduje się 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników, który wyświetla kluczowe informacje o stanie pojazdu i przebiegu trasy. Zestaw wskaźników podzielony jest na trzy sekcje, które można łatwo zmieniać za pomocą przycisków na kierownicy, wyświetlając mapę nawigacji, dane systemu audio, komunikaty ostrzegawcze, czy informacje o asystentach jazdy. Wskaźniki charakteryzują się jasnym i czytelnym wyświetlaczem, który dostosowuje się do zmiennych warunków oświetleniowych, zapewniając optymalną widoczność w każdych warunkach. Manualnie można sterować jasnością z poziomu ustawień systemowych. Kierownica w Volvo C40 jest zaprojektowana tak, aby zapewnić maksymalną wygodę i kontrolę, jednocześnie umożliwiając dostęp do kluczowych funkcji samochodu. Przyciski na kierownicy umożliwiają dostęp do różnych funkcji, takich jak system audio, telefon, ustawienia tempomatu oraz ogranicznika prędkości. Dzięki temu kierowca może skupić się na drodze, jednocześnie korzystając z funkcji multimedialnych.

Bazpieczeństwo

Volvo C40 wykorzystuje wiele zaawansowanych technologii, w tym system bezpieczeństwa pasażerów, alertowania kierowcy o zbliżającym się niebezpieczeństwie, funkcje automatycznego hamowania i nadzoru nad pasami. Wyposażony jest też w funkcje monitorujące ruch na drodze i niezawodny system ostrzegania przed kolizjami. Warto też wspomnieć o zupełnie nowym podejściu do zabezpieczenia akumulatora, w tym celu został on umieszczony w szczelnie zamkniętej kapsule, która jest wodoodporna oraz zabezpieczona przed kolizjami z każdej strony.

Przeczytaj też: Testujemy Volvo XC 40 – kompaktowy i stylowy SUV | CoNowego.pl

Podsumowanie

Zarówno wygląd C40 jak i charakterystyka jazdy z mocą ponad 400 KM, zarezerwowanych do niedawna dla super samochodów nie pozostawiają złudzeń, że mamy do czynienia z bardzo szybkim i dynamicznym samochodem. Komputer pokładowy analizuję naszą jazdę na bieżąco i dostarcza wszelkich ważnych informacji o zasięgu, sposobie jazdy czy konsumpcji kolejnych KW. Jazda C40 to bardzo przyjemne doświadczenie, które zachwyca od pierwszych sekund. Świetnia zaprojektowane wnętrze, wełniane obicia foteli, szklany dach w standardzie, elektrycznie sterowane fotele i całkiem duża ilość miejsca bagażowego o pojemności 414 l sprawiają, że C40 jest bardzo praktycznym samochodem nie tylko do dalekich podróży, ale także do codziennych potrzeb.

Cena: od 256 900 zł (testowy model 280 900 zł)