Skoda Octavia Combi Selection 1.5 TSI m-HEV – rodzinnie, oszczędnie, ale nowocześnie

Czwarta generacja Octavii łączy w sobie przestronność i funkcjonalność z nowoczesną technologią, oszczędnym napędem i komfortem jazdy, który zawstydzić może niejednego rywala z wyższego segmentu.

Skoda Octavia to model o niezwykle bogatej historii, który na stałe wpisał się w krajobraz nie tylko polskich, ale i europejskich dróg. Pierwszy samochód o tej nazwie zadebiutował w 1959 roku, a jego nazwa, pochodząca od łacińskiego słowa „octava” oznaczającego „ósmy”, symbolizowała ósmy model marki od zakończenia II wojny światowej. Współczesna historia Octavii rozpoczęła się w 1996 roku, kiedy to z taśm produkcyjnych zjechała pierwsza generacja, bazująca na technologii Volkswagena. Od tego momentu model ten stał się synonimem niezawodności, przestrzeni i dobrego stosunku jakości do ceny. Każda kolejna odsłona umacniała jej pozycję na rynku, a obecna, czwarta generacja, jest tego najlepszym potwierdzeniem, wprowadzając Octavię w erę cyfryzacji i zelektryfikowanych napędów.

Elegancka Ewolucja

Skoda Octavia Combi prezentuje dojrzały i nowoczesny design. Z przodu dominują szerszy, niżej osadzony grill oraz ostro zarysowane, węższe reflektory w technologii LED, które nadają autu dynamicznego i pewnego siebie spojrzenia. Maska z delikatnymi przetłoczeniami płynnie przechodzi w zderzak o czystych liniach. Z boku sylwetka kombi jest niezwykle proporcjonalna i elegancka. Długa linia dachu łagodnie opada ku tyłowi, co w połączeniu z wyraźnie zaznaczoną linią boczną, biegnącą przez całą długość nadwozia, optycznie wydłuża samochód i dodaje mu lekkości. Z tyłu uwagę przyciągają szerokie, dwuczęściowe lampy LED z dynamicznymi kierunkowskazami oraz duży napis „SKODA” na pokrywie bagażnika, który zastąpił tradycyjne logo. Całość uzupełniają subtelne detale, takie jak chromowane listwy wokół szyb czy eleganckie wzory felg aluminiowych. Wymiary samochodu to: długość 4689 mm, szerokość 1829 mm (bez lusterek) oraz wysokość 1468 mm, przy rozstawie osi wynoszącym 2686 mm.

Przeczytaj też: Skoda Enyaq 85 – Jak przejechałem elektrykiem 680 km w trasie

Cyfrowy Komfort

Wnętrze nowej Octavii to skok w stronę segmentu premium. Deska rozdzielcza ma minimalistyczny, horyzontalny układ, a jej centralnym punktem jest wolnostojący ekran systemu informacyjno-rozrywkowego o przekątnej sięgającej 10 cali. Tuż za kierownicą znajdują się cyfrowe zegary, czyli wirtualny kokpit z możliwością personalizacji wyświetlanych informacji. Wersja Selection oferuje niezwykle bogate wyposażenie, które obejmuje między innymi podgrzewane, a opcjonalnie nawet wentylowane fotele przednie, co jest rzadkością w tej klasie. Tapicerka w tej wersji to wysmakowane połączenie miękkich, szarych materiałów z obszyciami z wysokiej jakości skóry syntetycznej, co tworzy przytulną i elegancką atmosferę. Fotele są przy tym wzorowo ergonomiczne, zapewniają doskonałe podparcie boczne i komfort podczas podróży.

Przestrzeń Bez Kompromisów

Skoda Octavia Combi od zawsze była wzorem przestronności i najnowsza generacja tylko umacnia tę reputację. Zarówno kierowca, jak i pasażer z przodu mają do dyspozycji ogromną ilość miejsca na nogi i nad głową, co w połączeniu z wygodnymi fotelami i regulowanym podłokietnikiem gwarantuje najwyższy komfort. Prawdziwy popis możliwości Octavia daje jednak na tylnej kanapie. Pasażerowie mają tam do dyspozycji więcej przestrzeni na kolana niż w wielu samochodach klasy średniej, co czyni z czeskiego kombi idealny pojazd dla rodziny. Bagażnik to już legenda sama w sobie. Oferuje on imponującą pojemność 640 litrów, a po złożeniu oparć tylnej kanapy przestrzeń ta rośnie do aż 1700 litrów. To jednak nie tylko wielkość robi wrażenie, ale przede wszystkim przemyślane rozwiązania „Simply Clever”. Automatycznie otwierana i zamykana klapa bagażnika, praktyczne wieszaki na torby z zakupami, boczne kieszenie zapobiegające przemieszczaniu się mniejszych przedmiotów oraz dźwignie do składania oparć bezpośrednio z poziomu bagażnika to detale, które znacząco poprawiają komfort codziennego użytkowania.

Oszczędność i Dynamika

Sercem testowanego modelu jest nowoczesny silnik benzynowy 1.5 TSI o mocy 150 KM, który współpracuje z 7-biegową, automatyczną skrzynią DSG. Kluczowym elementem jest tutaj technologia miękkiej hybrydy (m-HEV). System ten wykorzystuje niewielki silnik elektryczny zasilany z 48-woltowej instalacji i niewielkiego akumulatora litowo-jonowego. Jego zadaniem jest wspomaganie jednostki spalinowej podczas ruszania i przyspieszania, co redukuje obciążenie silnika i zużycie paliwa. System pozwala także na „żeglowanie”, czyli całkowite wyłączenie silnika spalinowego podczas jazdy ze stałą, niewielką prędkością. Dzięki temu rozwiązaniu Skoda Octavia Combi jest zaskakująco oszczędna. W cyklu mieszanym zużycie paliwa może z łatwością spaść poniżej 6 l/100 km, co jest wynikiem dobrym jak na tak duże auto.

Przeczytaj też: Honda ZR-V Advance e:HEV – nowy SUV o ultra dalekim zasięgu | CoNowego.pl

Asystenci Kierowcy

Nowa Octavia została wyposażona w cały szereg zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, które podnoszą zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort podróży. Na pokładzie znajdziemy między innymi predykcyjny, aktywny tempomat, który nie tylko utrzymuje zadaną odległość od poprzedzającego pojazdu, ale także dostosowuje prędkość do znaków drogowych, zakrętów czy rond. Jest to nieoceniona pomoc, zwłaszcza podczas jazdy w korkach, gdzie samochód sam rusza i hamuje. Manewrowanie na zatłoczonych parkingach staje się dziecinnie proste dzięki systemowi kamer 360 stopni, które pokazują obraz otoczenia pojazdu z lotu ptaka na centralnym ekranie. Dodatkowo, asystent hamowania podczas cofania potrafi samoczynnie zatrzymać auto w przypadku wykrycia przeszkody, chroniąc przed stłuczkami. Inni pomocni asystenci to system utrzymania pasa ruchu (Lane Assist) czy system monitorowania martwego pola (Blind Spot Detect).

Płynąc po Drodze

Skoda Octavia Combi Selection 1.5 TSI m-HEV to samochód przestronny, rodzinny i oszczędny. Wrażenia z jazdy są niezwykle pozytywne, a na pierwszy plan wysuwa się wysoki komfort. Inżynierom Skody udało się osiągnąć kompromis w strojeniu zawieszenia. Jest ono wystarczająco sprężyste, by zapewnić pewność prowadzenia w zakrętach, a jednocześnie dobrze tłumi wszelkie nierówności nawierzchni. Można odnieść wrażenie, jakby Skoda wręcz płynęła po ulicy, niezależnie od jej stanu. Kabina jest przy tym dobrze wyciszona, co w połączeniu z precyzyjnym układem kierowniczym i płynną pracą hybrydowego napędu sprawia, że każda podróż jest przyjemnością.

Skoda Octavia Combi Selection 1,5 TSI m-HEV (150 KM) 110 kW 7-biegowa automatyczna: 170 000 zł, ceny Octavia Combi zaczynają się od 112 400 zł