Testujemy NISSAN X-TRAIL e-POWER e-4ORCE 4WD – SUV z elektrycznym charakterem
Jeden z najbardziej popularnych modeli w segmencie SUV-ów klasy średniej, doczekał się czwartej generacji. Tym razem producent postawił na zelektryfikowany napęd e-POWER, który zapewnia wysoką dynamikę, niskie zużycie paliwa i wysoki komfort jazdy.
Zanim przejdziemy do szczegółowego opisu samochodu, warto przypomnieć czym jest innowacyjny napęd Nissana i jak działa. Napęd e-POWER to pewnego rodzaju hybryda, znajdziemy tu zarówno silnik spalinowy jak i elektryczny. Jednak silnik benzynowy nie napędza bezpośrednio kół, ale służy do ładowania baterii, która to zasila silniki elektryczne. W ten sposób samochód jeździ jak auto elektryczne, ale nie wymaga podłączania do ładowarki. Zaletą takiego rozwiązania jest płynna i szybka reakcja na gaz, cicha i komfortowa praca silnika oraz możliwość odzyskiwania energii podczas hamowania.
Outdoor
NISSAN X-TRAIL e-POWER e-4ORCE 4WD to samochód o nowoczesnym i atrakcyjnym wyglądzie. W przeciwieństwie do poprzedniej, trzeciej generacji charakteryzuje się bardziej drapieżnym wyglądem. Znajdziemy to mniej obłości a więcej kantów i kątów prostych. Wcześniejszy X-TRAIL przypominał trochę przerośniętego Juke’a, podczas gdy najnowszy, to zupełnie nowa konstrukcja. Przód samochodu wyróżnia się wielkim grillem z logo NISSANA oraz dwupoziomowym reflektorom LED. Świetnym zabiegiem stylistycznym jest zastosowanie srebrnych i chromowanych elementów na masywnych zderzakach i na linii bocznej, które podkreślają terenowy charakter Nissana. Ogromne nadkola z dużym prześwitem zostały dodatkowo zabezpieczone osłoną z czarnego tworzywa sztucznego, to też wizualnie powiększa nadkola i uwydatnia duże, 19-calowe koła. NISSAN X-TRAIL otrzymał dwukolorowe malowanie nadwozia, co wygląda świetnie. Czarny dach płynnie łączy się z przednią szybą i tylnym spojlerem, co sprawia, że bryła samochodu wizualnie jest lekka.
Indoor
Wnętrze samochodu jest przestronne i bardzo wygodne. Fotele są elektryczne i podgrzewane nawet w najniższej wersji. Materiały są wysokiej jakości, a wykończenie jest staranne. Deska rozdzielcza ma nowy kształt i jest wyposażona w cyfrowy zestaw wskaźników, na którym tradycyjnie większość miejsca zajmują zegary, a wszystkie inne wyświetlane informacje zajmują niewielką część ekranu. Centralnie na desce znajduje się 12,3-calowy, dotykowy ekran dotykowy systemu multimedialnego z nawigacją i łącznością z telefonem. Obok wyświetlacza znajdziemy dwa rzędy fizycznych przycisków, które służą do szybkiego włączenia np. ogrzewania przedniej i tylnej szyby, do odparowania szyby, do sterowania wielostrefową klimatyzacją, w tym też tylnej sekcji. Jest tam też przycisk, którego na próżno szukać u innych producentów, a który jest bardzo przydatny. Jest to fizyczny przełącznik zmieniający tryb oświetlenia samochody w tym też nawigacji NOC/DZIEŃ. Zamiast wchodzić w ustawienia systemu, można jednym ruchem palca przyciemnić zegary w samochodzie, co szczególnie przydaje się w okresie zimowym, gdy za oknem już o 16:00 robi się ciemno.
Przeczytaj też: Nissan Qashqai e-POWER Tekna+ – półelektryk czy półhybryda?
W drugim rzędzie, jak w pierwszym
Nissan ma także wyświetlacz HUD na przedniej szybie. Samochód ma też klimatyzację automatyczną, elektrycznie regulowane fotele, podgrzewane przednie i tylne siedzenia, kierownicę i szyby, panoramiczny dach, bezkluczykowy dostęp i uruchamianie silnika, a także elektrycznie otwieraną i zamykaną klapę bagażnika. Warto powiedzieć więcej o drugim rzędzie siedzeń. Nowy X-TRAIL dostępny jest w wersji 4, 5 i 7 osobowej, ale co jest jeszcze ważniejsze to fakt, że tylną kanapę można przesuwać, zmieniając powierzchnię bagażnika, ale możemy też regulować kąty tylnego oparcia, co jest niezwykle rzadkie.
Trzy silniki
W NISSANIE X-TRAIL e-POWER e-4ORCE 4WD napęd składa się z trzech silników: jednego benzynowego o pojemności 1.5 litra i mocy 158 KM oraz dwóch elektrycznych, napędzających odpowiednio przednią i tylną oś. Łączna moc systemu wynosi 213 KM, a maksymalny moment obrotowy 775 Nm. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,2 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 180 km/h. Średnie zużycie paliwa według normy WLTP wynosi od 6,4 do 6,7 l/100 km, ale w testach spalanie oscylowało między 8 a 8,9l/ 100 km. Jednak jestem przekonany, że da się osiągnąć tak niski poziom spalania, tylko wymagałoby to od kierowcy większego wysiłku i samokontroli. A samokontrolę trudno utrzymać w ryzach, gdy mamy do dyspozycji 213 KM, moment obrotowy 775 Nm i 7 sek. do 100 km/h.
Napęd 4×4
NISSAN X-TRAIL e-POWER e-4ORCE 4WD to także samochód z napędem na cztery koła, który faktycznie radzi sobie w terenie. Wersja wzbogacona o system e-4ORCE 4WD rozdziela moment obrotowy między osie i koła w zależności od warunków drogowych i stylu jazdy. Dzięki temu samochód ma lepszą trakcję, stabilność i sterowność, zarówno na suchym, jak i na mokrym, błotnistym lub śnieżnym podłożu. Samochód ma też prześwit 19,8 cm, co pozwala na pokonywanie nierówności i niewielkich przeszkód.
5 trybów jazdy
Samochód ma też kilka trybów jazdy do wyboru: Eco, Normal, Sport i Snow i Off-Road. W trybie Eco jest najbardziej ociężały i powolny, ale za to oszczędza paliwo i energię, w trybie Normal samochód zachowuje się zrównoważenie i jest przy tym dość dynamiczny. W trybie Sport zwiększa dynamikę i reaktywność a także poprawia właściwości jezdne, ponieważ w trakcie pokonywania zakrętów utrzymuje obroty na stałym poziomie, co zwiększa moc przy wychodzeniu z łuku. W trybie Snow poprawia przyczepność na śliskiej nawierzchni i modyfikuje ustawienia pedału gazu. Inteligentny system 4WD dostosowuje się do sytuacji, rozpoczynając jazdę z włączonymi wszystkimi czterema kołami, w Off-Road poprawia trakcję i kontrolę poprzez dostosowanie przyspieszenia, pracy skrzyni biegów i inteligentnego systemu AWD dla uzyskania optymalnych osiągów. Dodatkowo, samochód ma funkcję e-Pedal, która pozwala na prowadzenie jednym pedałem, czyli hamowanie silnikiem elektrycznym poprzez zwolnienie gazu. Jest to odpowiednik trybu B u innych producentów, który polega na rekuperacji. Osobiście uważam, że rekuperacja sprawdza się najlepiej w terenie górzystym, wtedy, gdy faktycznie zamiast rozgrzewać tarcze do czerwoności przy zjeżdżaniu z gór, można ładować baterię.
Przeczytaj też: Testujemy Hondę HR-V e:HEV – efektowny SUV o stylistyce sportowego coupe
Komfort jazdy
Jazda NISSANEM X-TRAIL e-POWER e-4ORCE 4WD to doświadczenie zbliżone do jazdy autem elektrycznym. W samochodzie jest bardzo cicho, a nawet wtedy, gdy silnik spalinowy zaczyna pracować, to wcale go nie słychać. Samochód reaguje natychmiastowo na nacisk pedału gazu, a silnik spalinowy pracuje równomiernie, bez względu na prędkość. Nie ma też tradycyjnej skrzyni biegów, lecz jednobiegową przekładnię, która zapewnia płynną zmianę prędkości. Dzięki temu jazda jest komfortowa i bezstresowa, zarówno w mieście, jak i na trasie. Silnik zaczyna pracować głośniej w chwili, gdy mocno wdepniemy w pedał gazu, przygotowując silniki elektryczne do wydajniejszej pracy. Szczerze mówiąc spodziewałem się topornego prowadzenia i głośnego silnika, tymczasem NISSAN X-TRAIL zaskoczył mnie bardzo pozytywnie. Samochód jest bardzo dobrze wyciszony, miękki i komfortowy. Prowadzenie go przypomina bardziej kierowanie limuzyną a nie miejskiej terenówki. System e-Power działa cicho, ale bardzo dynamicznie, czego świadectwem jest wysoki moment obrotowy a także 7 sekund do setki. Mimo dużych rozmiarów X-TRAIL’a prowadzi się bardzo łatwo i przyjemnie, a system kamer 360 stopni skutecznie pomaga zaparkować go w każdym miejscu.
Bezpieczeństwo
Samochód jest też bogato wyposażony w systemy bezpieczeństwa i asysty kierowcy. Ma m.in. system ProPILOT, który pomaga utrzymać pas ruchu, odległość od poprzedzającego pojazdu i prędkość, system monitorowania martwego pola, system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu, system ostrzegania o kolizji czołowej z hamowaniem awaryjnym i rozpoznawaniem pieszych i rowerzystów, ostrzegania o zmęczeniu kierowcy, system rozpoznawania znaków drogowych, system wspomagania parkowania z kamerą 360 stopni i system automatycznego włączania świateł drogowych. Zasadniczo posiada wszystkie ważniejsze systemy, które zarówno wspomagają kierowcę podczas jazdy jak i dbają o nasze bezpieczeństwo.
Podsumowanie
NISSAN X-TRAIL e-POWER e-4ORCE 4WD to miejska terenówka z napędem na cztery koła i innowacyjnym napędem e-Power. Wyposażony w dwa silniki elektryczne i jeden spalinowy, który służy tylko i wyłącznie do dostarczania energii do baterii i silników elektrycznych. Samochód jest duży i bardzo komfortowy, ale prowadzi się go bajecznie miękko, płynnie i komfortowo, a wszystko to właśnie dzięki zastosowaniu napędu e-Power. Bogate wyposażenie, świetna jakość wykonania, wygodne fotele, liczne systemy wspomagania, wszystko to sprawia, że NISSAN X-TRAIL jest komfortowy, nowoczesny, oszczędny, a przy tym bardzo dynamiczny.
Cena testowanego modelu wynosi 213 000 zł.