Nissan Qashqai e-POWER – ponad 1000 km na jednym zbiorniku paliwa!

Rok po wprowadzeniu wyjątkowej, innowacyjnej technologii e‑POWER w modelu Qashqai Nissan rzucił wyzwanie grupie twórców internetowych z kilku krajów europejskich. Zadaniem uczestników rywalizacji było przejechanie 1000 kilometrów drogami Sardynii na jednym zbiorniku paliwa. Zwycięski zespół – reprezentujące Hiszpanię Veronica (@verownika) i Alba (@albihm) – zgromadził punkty zarówno za wynik zużycia paliwa na całej trasie, jak i za dodatkowe wyzwania, którym musiał stawić czoła po drodze. W nagrodę Nissan zaprosił obie zawodniczki jako gości zespołu podczas jednego z wyścigów Formuły E w następnym sezonie.

fot. Nissan

Świetny napęd na długie trasy?

Uczestnicy testu otrzymali do dyspozycji Nissany Qashqai e‑POWER Black Edition, czyli kultowe crossovery marki w najnowszej, limitowanej wersji. Wyróżniają ją detale stylistyczne i wyraziste czarne akcenty, dzięki którym Qashqai trzeciej generacji prezentuje się bardzo atrakcyjnie, intrygując minimalistycznym, nieco mrocznym designem.

Intencją przyświecającą stworzeniu wersji Black Edition, która powstała we współpracy z projektantami z londyńskiego studia Nissan Design Europe, było wzmocnienie atrakcyjności stylistycznej modelu Qashqai w oczach klientów, do których przemawiają racjonalne korzyści płynące z napędu e-POWER.

Uczestnicy z siedmiu krajów stanęli przed ambitnym wyzwaniem – przejechać trasę liczącą 1000 km, prowadzącą przez górzyste i nadmorskie drogi Sardynii. Samochody z pełnymi, 55‑litrowymi zbiornikami paliwa czekały na kierowców już na lotnisku w Olbii. Qashqai e‑POWER zużywa w cyklu mieszanym według WLTP 5,2 l paliwa na 100 km, co teoretycznie daje mu zasięg 1057 kilometrów.

Na trasie uczestnicy mogli korzystać z pomocy przedstawicieli centrum badawczo-rozwojowego Nissan Technical Centre Europe z Cranfield, którzy udzielali wskazówek dotyczących ekojazdy, wyjaśniali zalety systemu e‑Pedal Step, a także trybu „B”, w którym samochód generuje więcej energii z hamowania, oraz trybu jazdy „eko”.

Wszystkie zespoły uczestniczące w wyzwaniu z sukcesem ukończyły 1000-kilometrową trasę. Średnie zużycie paliwa wyliczone dla wszystkich ekip wyniosło 4,9 l/100 km, co jest wspaniałym dowodem na zasięg i wydajność modelu Qashqai e‑POWER.

e‑POWER: innowacyjne, unikatowe rozwiązanie

Jednym z największych atutów modelu Qashqai jest innowacyjny układ napędowy e‑POWER, w którym jedynym źródłem napędu kół jest silnik elektryczny, dzięki czemu samochód błyskawicznie reaguje i płynnie przyspiesza. Pozwala to uzyskać wrażenia z jazdy porównywalne z samochodem elektrycznym, co sprawia, że system e-POWER jest godną rozważenia alternatywą dla tradycyjnych układów hybrydowych.

Jedyną rolą zaawansowanego, 3-cylindrowego silnika z turbodoładowaniem – z technologią zmiennego stopnia sprężania – jest generowanie energii elektrycznej, która jest przekazywana przez falownik do silnika elektrycznego o mocy 140 kW lub akumulatora o pojemności 1,8 kWh (lub obu, w zależności od sytuacji na drodze). Silnik pracuje cicho w tle, aby zapewnić niezbędne ładowanie akumulatora oraz silnika elektrycznego. Został zaprogramowany tak, aby dostarczać energię elektryczną w zależności od prędkości pojazdu, co pozwala uniknąć niepokojącego rozdźwięku między dźwiękiem z otoczenia a prędkością pojazdu.

Układ e‑POWER zaprojektowano z myślą o dostarczeniu przyjemności z płynnej i cichej jazdy typowej dla napędów w pełni elektrycznych, ale bez konieczności doładowywania akumulatora z zewnętrznego źródła.

Czytaj też: Nowy Mercedes CLE oficjalnie!

Grafika tytułowa: Nissan