KIA EV4 – elektryczna, egzotyczna awangarda
Kia jest jak podróż do nieznanego, egzotycznego kraju, w którym nikt nie mówi w żadnym znanym nam języku. Wsiadając za kierownice EV4 wszystko wydaje się inne, nowe i nieznane. Rozwiązania różnią się od tych, nam znanych, przyciski są w innych miejscach, materiały, z których zostało wykonane wnętrze też są inne.
Wsiadając do środka, rzeczywiście czujemy się, jakbyśmy przekraczali próg innego świata, wkraczali do egzotycznego kraju, którego język i obyczaje musimy poznać od nowa. Wnętrze to nie tylko różnica w układzie, ale także w odczuciu. Materiały, z których zostało wykonane, łamią dotychczasowe konwencje. Są to tekstury zrównoważone, przetworzone lub niekonwencjonalne, które na pierwszy rzut oka budzą ciekawość. Rozwiązania, które Kia oferuje, są logiczne w swoim własnym, nowym porządku. Przyciski i przełączniki są tam, gdzie projektanci uznali, że powinny być w samochodzie przyszłości, a nie tam, gdzie były z przyzwyczajenia przez ostatnie dekady. To wymaga od kierowcy przełamania starych nawyków i nauki „miejscowego dialektu”.





Różnice kulturowe
Gdy wsiadłem do KIA EV4, zacząłem szukać przycisku Start, nie było go na kolumnie kierownicy, nie widziałem go też na środkowym tunelu i nie znalazłem go też na desce rozdzielczej. Pomyślałem, że prawdopodobnie wystarczy wrzucić bieg na D, żeby ruszyć, podobnie jak jest w innych elektrykach. Jednak Kia nie drgnęła, zegary nadal były zgaszone. Przestałem nerwowo obmacywać kokpit, usiadłem spokojnie ogarnąłem wzrokiem całą deskę rozdzielczą i zacząłem spokojnie analizować, wszelkie przyciski, przełączniki i pokrętła. Nadal nic. Nie poddałem się, powiedziałem sobie, że muszę sam dojść do tego, jak uruchomić EV4. Nagle, przyglądając się drążkowi do zmiany biegów na kierownicy, dostrzegłem, nieduży przycisk, schowany sprytnie z mało wymownym symbolem EV w kółeczku. Przycisk jest praktycznie nie widoczny z pozycji kierowcy. Jest wyczuwalny i łatwo dostępny, ale tylko wtedy, gdy się o nim wie. Po 4 minutach poszukiwań i niemal całkowitej kompromitacji udało mi się uruchomić napęd.





Inny język komunikacji
Jednak to dopiero początek wycieczki w nieznane. Poczucie inności potęguje sposób, w jaki EV4 komunikuje się z kierowcą. Zamiast typowego, znanego z innych marek menu, interfejs w EV4 może wydawać się graficznie świeży i minimalistyczny, ale wymaga czasu, aby rozgryźć jego „składnię”. Ikony i układ mogą być inspirowane bardziej nowoczesnym designem smartfonów, niż tradycyjnym motoryzacyjnym, co jest zaletą dla nowych użytkowników, ale wyzwaniem dla lojalnych fanów konwencji. Umiejscowienie kluczowych elementów, od selektora skrzyni biegów, po panel klimatyzacji, jest celowo inne. Być może, aby stworzyć więcej przestrzeni lub po prostu zoptymalizować dostęp. To tak, jakbyśmy szukali sklepu w obcym mieście; intuicyjnie wiemy, że musi gdzieś być, ale trzeba podążać za lokalnymi drogowskazami. Ostatecznie, ta podróż do „nieznanego” kraju Kii EV4 jest ekscytująca. Po początkowym „szoku kulturowym”, gdy uda nam się opanować ten „obcy język” (czyli przyzwyczaić się do nowego układu i technologii), samochód wynagradza nas świeżym, niepowtarzalnym i komfortowym doświadczeniem.
Przeczytaj też: Skoda Elroq 85 – wydajny crossover z napędem elektrycznym





Opposites United
Kia EV4 na nowo definiuje segment, oferując intrygujący design, który odważnie łamie utarte schematy kompaktowych elektryków. W pełni elektryczna EV4, zgodnie z filozofią „Opposites United”, zrywa z monotonią, wprowadzając na rynek dwa intrygujące wcielenia nadwozia, z których każde charakteryzuje się doskonałymi proporcjami segmentu C, umiejętnie łącząc kompaktową zwinność z przestronnością. Europejski rynek pokochał z pewnością model w nadwoziu hatchback, który swoją dynamiką i wyraźnie zarysowanym, atletycznym charakterem, emanuje typowo kontynentalnym stylem; jego wymiary to: 4430 mm długości, 1860 mm szerokości i 1485 mm wysokości, przy rozstawie osi wynoszącym 2820 mm. Dla miłośników globalnej, bardziej opływowej awangardy, progresywna odmiana fastback prezentuje koncepcję projektową o nienagannej aerodynamice, co czyni ją idealnym wyborem dla tych, którzy w elektrycznej mobilności poszukują zarówno stylu, jak i bezkompromisowej efektywności na dłuższych trasach.





Nowoczesne proporcje
Nowa Kia EV4 to prawdziwy magnes na spojrzenia, emanujący charyzmą i niepowtarzalną prezencją. Jej front to dzieło awangardy: pionowo zorientowane lampy, osadzone na skrajach karoserii, nadają jej postawę pełną zdecydowania i pewności siebie, natomiast smukła, obniżona maska, zwieńczona futurystyczną interpretacją grilla „EV Tiger Face”, podkreśla jej innowacyjny profil. Projektanci dopracowali karoserię do perfekcji, rzeźbiąc ostre kontury i eleganckie proporcje, które nie tylko zachwycają oko, ale i służą dynamice. Detale, takie jak zlicowane klamki, płynnie integrują się z linią boczną, minimalizując opory powietrza i maksymalizując osiągi. W wersji hatchback, pionowy akcent na słupku C, nawiązujący do koncepcji „targa”, stanowi wyrazisty, kontrastujący element, który wzmacnia atletyczną sylwetkę i podkreśla jej unikatowy charakter. Tył EV4 to esencja sportowej elegancji. Mocny, zintegrowany spoiler dachowy nie tylko akcentuje drapieżny profil, ale także wspiera aerodynamikę, podczas gdy dynamicznie nachylona tylna szyba wlewa w całość nutę płynności.





Zasięg i efektywność
Kia EV4 wyznacza standardy w zakresie zasięgu i efektywności pojazdów w pełni elektrycznych. Kierowcy mają do wyboru dwie zaawansowane opcje baterii, a platforma Kia Electric Global Modular Platform (E-GMP) zapewnia optymalizację osiągów. Dzięki zaawansowanemu zarządzaniu energią, model EV4 jest w stanie zaoferować do 633 km zasięgu na jednym ładowaniu (w cyklu mieszanym, zgodnie z podanym źródłem). Dodatkowo, model ten wspiera szybkie ładowanie o mocy 150 kW, co gwarantuje minimalne przestoje i pozwala na szybkie odzyskanie energii, utrzymując nas w ciągłym ruchu, podczas gdy funkcja Battery Conditioning utrzymuje baterię w idealnej kondycji do efektywnego i szybkiego zasilania.
Przeczytaj też: Skoda Enyaq Coupe 85 – Powrót do przyszłości





Inteligentne zarządzanie energią
Napęd elektryczny Kia EV4 oferuje znacznie więcej niż tylko zeroemisyjną jazdę, wprowadzając zaawansowane funkcje, które podnoszą komfort i wydajność. Proces ładowania jest prosty i opłacalny w domu dzięki dedykowanemu wall boxowi, umożliwiając ładowanie nocą lub w dogodnym czasie, a w podróży można korzystać z licznych, wygodnie rozmieszczonych publicznych punktów ładowania. Ponadto, Smart Route Planning inteligentnie sugeruje miejsca ładowania na trasie, odciążając kierowcę od planowania. EV4 jest również wyposażona w innowacyjną technologię Plug&Charge, która pozwala na automatyczne rozpoczęcie ładowania w każdej kompatybilnej stacji publicznej, bez konieczności dodatkowej autoryzacji. Co więcej, Kia EV4 to nie tylko środek transportu, ale i źródło energii, umożliwiające pełne dwukierunkowe ładowanie: Vehicle-to-Load (V2L) do zasilania urządzeń w podróży, Vehicle-to-Home (V2H) do wspierania domowych źródeł energii oraz Vehicle-to-Grid (V2G), pozwalające na oddawanie energii do sieci. System inteligentnego odzyskiwania energii podczas hamowania zwiększa efektywność, automatycznie zwalniając samochód na skrzyżowaniach, rondach czy krętych drogach, zapewniając płynniejszą i bardziej ekologiczną jazdę.





Bezpieczeństwo
Kia EV4 została naszpikowana najnowszymi systemami wsparcia kierowcy (ADAS), które dyskretnie monitorują otoczenie i interweniują, gdy zajdzie taka potrzeba. Systemy antykolizyjne działają niczym szósty zmysł, aktywnie wykrywając potencjalne zagrożenia – czy to niespodziewanego pieszego, czy nagłe hamowanie przed nami – i reagując szybciej niż człowiek, aby zapobiec zderzeniu, zanim w ogóle do niego dojdzie. Długie, monotonne trasy przestają być wyzwaniem dzięki zaawansowanym asystentom jazdy po autostradzie, które czuwają nad utrzymaniem bezpiecznej odległości i stabilnej pozycji na pasie ruchu, zamieniając stres w relaksujący czas za kierownicą. Natomiast w miejskiej dżungli, inteligentni asystenci parkowania przejmują stery, sprytnie i z chirurgiczną precyzją wykonując manewry za nas, dzięki czemu parkowanie w ciasnych przestrzeniach staje się proste i szybkie.
























Podsumowanie
Kia EV4 to bilet do nowej ery nowoczesnej mobilności. Jej design to czysta odwaga: rzeźbiarska sylwetka z pionowymi lampami i magnetycznym przodem „EV Tiger Face” natychmiast przyciąga spojrzenia, sygnalizując, że mamy do czynienia z ikoną. Wnętrze to nasza prywatna, luksusowa kapsuła, zaprojektowana z myślą o komforcie i wygodzie: panoramiczne ekrany, fotele, które niemal nas masują, oraz spora przestrzeń z tyłu. EV4 daje nam do 633 km swobody na jednym ładowaniu, a dzięki superszybkiemu ładowaniu (150 kW) wystarczy krótka przerwa na kawę, by ruszyć dalej. Co najważniejsze, ten samochód to też nasz mobilny powerbank: dzięki funkcji V2L możemy podłączyć ekspres do kawy na kempingu, a technologie V2H i V2G sprawiają, że nasza Kia aktywnie wspiera nasz dom i sieć energetyczną. Wspierana przez systemy ADAS, EV4 czuwa nad nami niczym osobisty asystent, dając nam przyjemność z jazdy.
Cena: od 173 900 zł


