Letnie remonty w naszych domach – raport GfK – An NIQ Company
Nadchodzące lato, jak co roku, zachęca Polaków do odświeżenia swoich domów. Z najnowszego raportu Current Consumer Mood przygotowanego przez GfK – An NIQ Company wynika, że blisko co trzeci badany zamierza przeprowadzić większy remont bądź zakupić sprzęt do ogrodu czy warsztatu. Najczęściej planowanymi zakupami do domu są farby do wnętrz oraz kwiaty i rośliny.
Od wybuchu pandemii aż do końca 2023 roku polscy konsumenci byli w negatywnych nastrojach. Jednak od stycznia br. wskaźnik barometru wreszcie znalazł się na plusie i utrzymuje się na nim do dziś. Ten optymizm konsumencki znajduje odzwierciedlenie w wielu sektorach handlu, w tym m.in. na rynku DIY (zrób to sam).
Malowanie na pierwszym planie
Z najnowszej fali badania Current Consumer Mood wynika, że Polacy najczęściej planują odświeżenie ścian w swoich domach. Aż połowa konsumentów, spośród tych, którzy zamierzają przeprowadzić remont, planuje w najbliższym czasie zakup białych lub kolorowych farb do wnętrz. Co trzeci nabywca planuje zakup drzwi, okien, paneli podłogowych lub elementów oświetlenia (kloszy, abażurów, lamp). Co czwarty ankietowany zamierza kupić artykuły dekoracyjne do domu.
Głównym źródłem finansowania remontów pozostają własne, bieżące środki, co deklaruje 52 proc. badanych. Jednak 15 proc. Polaków zrealizuje remont dzięki kredytowi, 12 proc. będzie musiało zlikwidować lokatę bankową, a 9 proc. pożyczy pieniądze od rodziny lub znajomych.
Ogrody w centrum uwagi
Połowa ankietowanych, spośród tych, którzy planują zakupy w sklepach ogrodowych, chce kupić kwiaty i rośliny. 34 proc. zdecyduje się na zakup nawozów, podłoża, oprysków lub innej chemii do roślin.
Według danych z raportu Current Consumer Mood Polacy będą chętnie kupować również meble i dodatki do ogrodu, narzędzia (elektryczne oraz ręczne), a także grille i akcesoria do grillowania. Rośnie zainteresowanie zarówno estetyką, jak i funkcjonalnością przestrzeni zewnętrznych, co sugeruje, że Polacy coraz bardziej cenią sobie czas spędzany na świeżym powietrzu w otoczeniu pięknie zaaranżowanych ogrodów.
„W najbliższym czasie Polacy równie intensywnie planują zadbać o swoje ogrody czy balkony. Podobnie jak w przypadku remontów, co trzeci badany planuje w zakup sprzętu ogrodowego lub warsztatowego. – W ostatnich latach, głównie w wyniku pandemii i silnej izolacji, Polacy jeszcze mocniej docenili potencjał i zalety przydomowych ogrodów, tarasów oraz balkonów. Zbliżający się sezon urlopowy to doskonała okazja, aby spędzić w nich nieco więcej czasu.”
Anna Bańka, consultant w GfK – An NIQ Company
Eksperci przewidują, że trend związany z odświeżaniem domów i ogrodów utrzyma się również w kolejnych latach. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest otoczenie, w którym żyją, dlatego inwestują w jego poprawę. To z kolei napędza rozwój rynku produktów i usług związanych z remontami oraz aranżacją wnętrz i ogrodów.
Raport Current Consumer Mood pokazuje, że Polacy chętnie inwestują w swoje domy i ogrody, a rosnący optymizm konsumencki sprzyja realizacji planów remontowych. Jest to pozytywny sygnał dla całego sektora handlowego, który może spodziewać się dalszego wzrostu sprzedaży w nadchodzących miesiącach.
Czytaj też: TOP 6 pralek ładowanych od góry w 2024 roku!
Grafika tytułowa: Erik Mclean / Unsplash