Nowe badania pokazują, że używanie głosu całkowicie zmieni sposób, w jaki pracujemy z AI

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

W jaki sposób będziemy w przyszłości współpracować ze sztuczną inteligencją? Najnowsze badanie Jabra, przeprowadzone we współpracy z London School of Economics and Political Science (LSE), pokazuje, że kluczową rolę w tej transformacji odegra nasz głos. Wyniki badania wskazują, że mówienie do AI może stać się równie naturalne jak rozmowa z drugim człowiekiem, a interakcje głosowe przyczynią się do zwiększenia efektywności, zaangażowania i zaufania w środowisku pracy. Eksperci podkreślają, że technologia generatywnej sztucznej inteligencji rozwija się w kierunku bardziej konwersacyjnych form współpracy, w których liczy się nie tylko treść, ale także ton, intencja i emocje przekazywane głosem. To właśnie te elementy mogą sprawić, że komunikacja z AI stanie się bardziej ludzka i intuicyjna.

fot. Jabra

Jabra opublikowała nowe badanie przeprowadzone we współpracy z London School of Economics and Political Science (LSE), które analizuje w jaki sposób interakcja głosowa z generatywną AI wpłynie na przyszłość pracy. Badanie przeprowadzone w Behavioural Lab for Teaching and Research na LSE przewiduje, że do 2028 r. głos stanie się głównym sposobem pracy z GenAI. Wcześni użytkownicy już teraz wykazują wyraźne preferencje i większe zaufanie do rozmów z AI, ale badanie ostrzega również, że zmiana ta zakończy się sukcesem tylko wtedy, gdy organizacje zajmą się krytycznymi lukami już teraz.

Wyniki badania pojawiają się w momencie, gdy pracownicy mają do dyspozycji więcej narzędzi do komunikacji niż kiedykolwiek wcześniej, a mimo to wielu z nich nadal boryka się z problemami w zakresie efektywnej współpracy. Praca hybrydowa, globalizacja i nieustanna komunikacja cyfrowa spowodowały wzrost poziomu „długu cyfrowego”, pozostawiając pracowników z większą ilością informacji, ale mniejszą ilością czasu na produktywną pracę. Badanie analizowało, jak wygląda praca wspomagana przez generatywną sztuczną inteligencję sterowaną głosem i jak może ona zmienić tę dynamikę.

Kluczowe wnioski z badania:

  • 14% uczestników preferowało komunikację głosową z Gen AI zamiast pisania na klawiaturze. W odniesieniu do ogólnie przyjętych krzywych adopcji technologii stanowi to punkt zwrotny i sugeruje, że jesteśmy u progu szerokiego stosowania głosu – co wielu liderów rynku przewidywało na rok 2025. Oznacza to, że adopcja tej technologii przekroczyła próg „wczesnych użytkowników”, sygnalizując przyspieszenie w kierunku powszechnego stosowania.
  • Zaufanie do AI wzrosło o 33%, gdy uczestnicy komunikowali się za pomocą głosu, a nie tekstu. Wielu z nich stwierdziło, że mówienie do GenAI sprawiło, że czuli się bardziej zaangażowani, co oznacza, że głos okazał się lepszym interfejsem do współpracy.
  • Do niektórych zadań najlepiej nadaje się sztuczna inteligencja obsługiwana głosowo. Uczestnicy zauważyli, że interakcja głosowa sprawdza się idealnie w przypadku szybkich pytań, generowania pomysłów i sytuacji, w których najważniejsza jest szybkość działania. Jednak w przypadku zadań wymagających perswazji i dopracowania wyników, efektywność spadła o prawie 20% przy użyciu głosu w porównaniu z komunikacją tekstową.
  • Na decyzję o adopcji tej technologii większy wpływ ma kontekst niż wiek: starsi pracownicy częściej byli skłonni korzystać z funkcji głosowych w pracy po wcześniejszym wypróbowaniu ich, podczas gdy młodsi pracownicy (pokolenie Z), którzy na co dzień używają systemów sterowanych głosem, takich jak Siri lub Alexa, rzadziej korzystali z nich w środowisku zawodowym.
fot. Jabra

Generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) zmienia sposób, w jaki wykonujemy pracę – ale tylko wtedy, gdy ludzie mogą wchodzić z nią w interakcję w sposób naturalny i skuteczny. Badania te potwierdzają, że głos ma szansę stać się głównym interfejsem w kontaktach z AI. W Jabra, dzięki naszemu doświadczeniu w dziedzinie profesjonalnego dźwięku, możemy urzeczywistnić tę wizję przyszłości pracy, zapewniając, że niezależnie od tego, czy ktoś pracuje przy biurku, w sali konferencyjnej czy przemieszczając się, jego głos jest rejestrowany z taką czystością i precyzją, jakiej wymaga GenAI – powiedział Paul Sephton, Global Head of Brand Communication w Jabra.

fot. Jabra

Dane są zgodne z przewidywaniami wielu prezesów i liderów technologicznych: nadchodzi era konwersacyjnego przetwarzania, w której mówienie i słuchanie zaczynają uzupełniać, a nawet zastępować pisanie i czytanie. Przyszłość nie będzie kształtowana przez jedną, uniwersalną sztuczną inteligencję. Zamiast tego zdefiniuje ją zespół wyspecjalizowanych systemów, skoordynowanych poprzez jeden interfejs, który najlepiej rozumie użytkownika – powiedział profesor Michael Muthukrishna z The London School of Economics and Political Science.

To pierwsze tego rodzaju badanie, a jego wyniki pokazują, że interakcja głosowa z AI nie jest odległą wizją, lecz nową rzeczywistością. Organizacje, które już dziś przygotowują do niej swoich pracowników i środowiska pracy, będą tymi, które zdefiniują sposób, w jaki wszyscy będziemy pracować w przyszłości.

Pełne badanie jest dostępne do pobrania tutaj: https://www.jabra.com/thought-leadership/beyond-the-keyboard

Metodologia

Badanie zostało przeprowadzone niezależnie przez Behavioural Lab for Teaching and Research przy London School of Economics (LSE) i objęło 171 pracowników umysłowych. Uczestnicy zostali losowo przydzieleni do wykonywania zadań związanych z pracą przy użyciu GenAI w trzech wariantach: za pomocą głosu, tekstu lub kombinacji obu metod. Ich wyniki oceniano z wykorzystaniem uznanych narzędzi nauk behawioralnych, obejmujących takie wskaźniki jak efektywność, obciążenie poznawcze, poziom zaufania oraz preferencje użytkowników.

Grafika tytułowa: Jabra

PŁATNA WSPÓŁPRACA Z MARKĄ JABRA