Odkryto nowy gatunek rekina, który… świeci w ciemności

Nowy gatunek rekina został odkryty przez Vicky Vasquez i jej zespół z Pacific Shark Research Centre – ośrodka, który znajduje się w Moss Landing w Kalifornii. Jego oficjalna łacińska nazwa to Etmopterus benchleyi i nawiązuje do autora Szczęk – Petera Benchley. Rekin posiada już też nazwę angielską, która brzmi ninja lanternshark, a jej pomysłodawcami są dwaj młodzi kuzyni badaczki.
Rekin żyje w Oceanie Spokojnym, u wybrzeży Ameryki Środkowej, na głębokości, która waha się od 836 do 1443 metrów. Ryby te osiągają około pół metra długości. Ich skóra jest kompletnie czarna, jednak może świecić w ciemności, dzięki specjalnym narządom.
Ninja LanternsharkPodczas gdy świecenie w ciemności może nie wydawać się najlepszym sposobem na pozostanie w ukryciu, naukowcy myślą, że jest wręcz przeciwnie. W skórze rekina znajdują się tak zwane narządy świetlne, które są charakterystyczne dla wielu zwierząt żyjących w głębinach oceanów. Elementy te ułatwiają rekinom skradanie się w ciemnościach i świecą tak, by ukryć ich cień i pozwalają na zaskakiwanie ofiar, za które uważa się małe ryby i krewetki.
Ninja LanternsharkNaukowcy wciąż próbują poznać jeszcze więcej informacji na temat nowego gatunku. Do tej pory naukowcy schwytali osiem okazów rekina, z czego jeden został wyłowiony już w 2010 roku. Vasquez uważa Etmopterus benchleyi za jednego z „zaginionych rekinów”, które pozostają w cieniu popularniejszych rekinów, takich jak żarłacz biały. Co roku naukowcy natrafiają na średnio 18 nowych gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych – do których należą innymi rekiny i płaszczki.

Źródło: Daily Mail