Przełomowy pojazd podwodny. „Tukan” z Polski zidentyfikuje miny morskie

Na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej powstaje przełomowy pojazd podwodny do identyfikacji min morskich oraz innych niebezpiecznych obiektów o kryptonimie Tukan.

Innowacyjny projekt, realizowany pod kierunkiem profesora Jerzego Kowalskiego, stanowi ważny krok w rozwoju polskiej myśli inżynierskiej oraz technologii obronnych. To najlepszy dowód, że polscy naukowcy potrafią tworzyć rozwiązania na światowym poziomie, które mają realne znaczenie dla bezpieczeństwa kraju i mogą zostać wykorzystane przez Marynarkę Wojenną RP.

Celem tego projektu jest opracowanie systemu zdolnego do wykrywania, klasyfikacji i identyfikacji min morskich oraz improwizowanych ładunków wybuchowych z wykorzystaniem pojazdów podwodnych sterowanych zdalnie lub automatycznie. Pomysłodawcą pojazdu i liderem rozwiązań technologicznych jest profesor Lech Rowiński. Tukana będzie można wodować zarówno z platform załogowych, jak i bezzałogowych, co zwiększy elastyczność działania w różnych warunkach operacyjnych. Tworzona technologia odpowiada na jedno z najpoważniejszych wyzwań współczesnej marynarki – bezpieczne rozpoznanie zagrożeń podwodnych bez narażania życia ludzi.

Kolejnym etapem będą testy na Bałtyku

– Wkrótce rozpoczniemy próby na basenie modelowym Politechniki Gdańskiej. Następnie planujemy przenieść się do ośrodka doświadczalnego w Iławie, gdzie przetestujemy działanie Tukana na Jezioraku. Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z planem, kolejnym etapem będą testy na Bałtyku. Prace nad projektem mają zakończyć się w grudniu 2025 roku – powiedział profesor Jerzy Kowalski.

System Tukan będzie składał się z półautonomicznego pojazdu podwodnego, konsoli operatora oraz serwera z oprogramowaniem wykorzystującym sztuczną inteligencję. Ważąca około 100 kg konstrukcja będzie mogła pracować na głębokości do 200 metrów i zostanie wyposażona w sonar boczny, sonar czołowy oraz kamerę, co pozwoli na precyzyjne obrazowanie dna morskiego. Kluczową innowacją jest integracja algorytmów AI, które umożliwią samodzielną ocenę, czy dany obiekt jest miną, niewybuchem lub improwizowanym ładunkiem wybuchowym. Operator będzie miał możliwość weryfikacji wskazań systemu, co połączy inteligencję maszynową z doświadczeniem człowieka.

Projekt Tukan stanowi przykład, jak polska nauka tworzy technologie podnoszące poziom bezpieczeństwa narodowego i jednocześnie wpisuje się w globalne trendy rozwoju autonomicznych systemów morskich.

Dzięki finansowaniu z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w wysokości ponad 8,6 miliona złotych możliwe stało się opracowanie rozwiązania, które w przyszłości może stać się fundamentem nowoczesnych działań przeciwminowych. Tukan pokazuje, że innowacje powstające na polskich uczelniach mogą przekształcić się w konkretne, praktyczne narzędzia, zdolne do realnego zastosowania w obronności i ochronie infrastruktury krytycznej.

Źródło: Politechnika Gdańska

Czytaj też: Migracja Słowian zmieniła oblicze Europy Środkowo-Wschodniej. Nowe badania

Grafika tytułowa wygenerowana z wykorzystaniem AI