Przełomowe odkrycie naukowców z Politechniki Wrocławskiej

Grupie naukowców z Politechniki Wrocławskiej, pod kierunkiem dr. hab. inż. Marcina Syperka udało się dokonać przełomowego odkrycia na polu badań kwantowych.

Artykuł na ten temat ukazał się w prestiżowym czasopiśmie naukowym Nature Communications.

Po raz pierwszy w historii udało się uzyskać ekscytony w izolatorze topologicznym. Zsyntezowana niedawno nowa klasa atomowo-cienkich materiałów, zwanych izolatorami topologicznymi, może znaleźć zastosowanie w superenergooszczędnych układach elektronicznych z efektami kwantowymi. Dotąd nie było wiadomo, czy izolatory mogą efektywnie oddziaływać ze światłem.

Odpowiedź na to ważne pytanie udzielił międzynarodowy zespół naukowców. W jego skład weszli przedstawiciele niemieckich Uniwersytetów w Würzburgu i Dreźnie, zespół z Uniwersytetu w Bolonii oraz naukowcy z Wydziału Podstawowych Problemów Techniki Politechniki Wrocławskiej.

Ich odkrycie może doprowadzić do powstania nowych, kontrolowanych światłem, podzespołów dla komputerów kwantowych.

Izolatory topologiczne – szczególnie te, o grubości pojedynczych atomów – to nowa klasa materiałów. Może dokonać rewolucji w badaniach i aplikacjach topologicznej materii kwantowej.

Prof. Marcin Syperek z Katedry Fizyki Doświadczalnej, lider polskiego zespołu mówi: „Urządzenia elektroniczne, procesory czy pamięci zbudowane na bazie tego materiału potencjalnie nie muszą używać układów chłodzenia, jak to ma miejsce w stosowanych dzisiaj konwencjonalnych układach elektronicznych”.

Takie rozwiązanie dałoby oszczędności w zużyciu energii, jak i zapewniłoby efektywniejsze jej wykorzystanie. Innowacyjnym pomysłem jest wykorzystanie światła do kontroli procesów fizycznych zachodzących w tym materiale. Prof. Syperek jest przekonany, że optyczna kontrola ładunku mogłaby prowadzić do powstania zupełnie nowej klasy urządzeń optyczno-elektronicznych.

Czytaj także: Polscy naukowcy stworzyli prototyp światła, które może zastąpić słońce