Potencjalnie niebezpieczna asteroida na kursie Ziemi

Naukowcy odkryli w wewnętrznym Układzie Słonecznym trzy asteroidy, z których jedna jest największą (1,5 km) od 2014 roku i stanowi potencjalne zagrożenie dla naszej planety.

Asteroidy bliskie Ziemi (Near-Earth Asteroids – NEA) i potencjalnie niebezpieczne asteroidy (Potentially Hazardous Asteroids – PHA) to dwa rodzaje obiektów, które agencje kosmiczne pilnie śledzą. Pomimo złowrogo brzmiących nazw, żadne z nich nie stanowi dla nas bezpośredniego zagrożenia. Obecnie istnieje 1454 obszarów NEA, które mają niezerowe prawdopodobieństwo uderzenia w Ziemię w ciągu najbliższych 100 lat.

Pełną listę obiektów blisko Ziemi (Near Earth Objects – NEO) można znaleźć w NASA Center for Near Earth Object Studies.

Trzy asteroidy bliskie Ziemi zostały namierzone za pomocą kamery ciemnej energii w Chile. Kamera wykonała zdjęcia w głębokim polu blisko ziemskiego horyzontu o zmierzchu, aby zlikwidować odblaski słoneczne i zniekształcenia atmosferyczne. Wyniki zespołu zostały opublikowane w The Astronomical Journal.

„Nasze badanie przeszukuje obszar orbity Ziemi i Wenus w poszukiwaniu asteroid” – powiedział Scott Sheppard, astronom z Earth and Planets Laboratory w Carnegie Institution for Science. Główny autor artykułu w komunikacie NOIRLab . „Do tej pory znaleźliśmy dwie duże asteroidy w pobliżu Ziemi o średnicy około 1 kilometra, wielkości, którą nazywamy zabójcami planet”.

Dwie z ostatnio obserwowanych asteroid mają orbity, które bezpiecznie okrążają Ziemię. Trzecia, o średnicy 1,5 kilometra nazwana 2022 AP7 – ma orbitę, która może ostatecznie ustawić ją na kursie kolizyjnym z Ziemią.

Asteroida nie leci obecnie w kierunku Ziemi. Ale jego ścieżka może zbliżyć się do niego na tyle blisko, że NASA będzie chciała mieć na nią oko.

Gdyby wydarzyło się najgorsze, agencje kosmiczne na Ziemi miałyby swoją pierwszą sytuację, aby zastosować manewr obrony asteroid. Taki jak ostatnia misja DART, która celowo rozbiła się we wrześniu na asteroidzie o nazwie Dimorphos. W efekcie nieznacznie zmieniając trajektorię orbity planetoidy. Sukces DART oznacza, że ​​NASA może teraz opracować bardziej solidną strategię obrony planetarnej, jeśli kiedykolwiek będziemy musieli przekierować zagrażającą skałę.

Czytaj także: DART się sprawdził, obrona Ziemi przed asteroidami działa!