Polska innowacja nagrodzona na MSPO. Bezzałogowa platforma Drozd łączy cechy samolotu i jednostki nawodnej!
Specjaliści z Politechniki Gdańskiej, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych oraz Wojskowej Akademii Technicznej zaprezentowali przełomowe rozwiązanie, które już teraz budzi duże zainteresowanie w świecie technologii obronnych. Ich projekt, bezzałogowa platforma nawodno-powietrzna Drozd, został uhonorowany nagrodą Defender podczas XXXIII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Wyróżnienie to trafia jedynie do najbardziej innowacyjnych rozwiązań, które wnoszą realną wartość w dziedzinie bezpieczeństwa i obronności państwa.
– Nagroda Defender jest wyrazem zainteresowania Państwa i Sił Zbrojnych RP do zastosowania Drozda w praktyce w warunkach operacyjnych, z możliwością rozszerzenia zastosowania platformy do celów rozpoznawczych i bojowych – powiedział profesor Mirosław Gerigk, kierownik projektu.
Drozd jest ekranoplanem przeznaczonym do transportu sprzętu, powstałym w ramach projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Jego wyjątkowość polega na połączeniu właściwości samolotu oraz szybkiej jednostki nawodnej. Kluczowym elementem działania platformy jest wykorzystanie efektu przypowierzchniowego. To zjawisko, pojawiające się w locie tuż nad powierzchnią wody lub lądu, pozwala znacząco zwiększyć siłę nośną skrzydeł, co przekłada się na efektywność i dynamikę poruszania się jednostki.
W praktyce oznacza to, że Drozd operuje nisko nad powierzchnią, unikając lotu na dużych wysokościach, gdzie efekt ten zanika. Zjawisko to ma istotne znaczenie zarówno w kontekście aerodynamicznym, jak i operacyjnym. Wpływ na jego występowanie mają takie parametry skrzydła jak profil, skos, cięciwa czy rozpiętość, a także związane z nimi charakterystyki aerodynamiczne. Dzięki temu jednostka zyskuje wyjątkowe właściwości manewrowe i prędkościowe, które trudno osiągnąć przy tradycyjnych konstrukcjach.
Powstanie Drozda było możliwe dzięki wieloletnim pracom zespołu ekspertów nad zaawansowanymi technologiami. Zastosowano tu m.in. innowacyjną geometrię kadłuba, nowoczesne układy napędowe oraz źródła energii, a także materiały zapewniające wysoką wytrzymałość przy jednoczesnej lekkości. Ważną rolę odgrywają także systemy zdalnego i autonomicznego sterowania, rozbudowane sensory oraz rozwiązania efektorowe. Całość została zintegrowana w jedną spójną platformę, która stanowi unikalny przykład bezzałogowej konstrukcji nie tylko w Polsce, ale i na świecie.
Źródło: Politechnika Gdańska
Czytaj też: Szczecińscy naukowcy opracowują nową terapię przeciwnowotworową opartą na nanocząsteczkach
Grafika tytułowa: ThisIsEngineering / Pexels