Polscy naukowcy stworzyli nawierzchnię, która wyciszy ulice i zwiększy bezpieczeństwo kierowców!
Zespół ekspertów z Politechniki Białostockiej, Politechniki Gdańskiej oraz firmy Budowlano-Drogowej MTM z Gdyni opracował innowacyjną „Poroelastyczną mineralno-asfaltową kompozycję do otrzymywania warstwy ścieralnej nawierzchni drogowych”. Wynalazek został zarejestrowany w Urzędzie Patentowym RP i może stać się przełomem w ograniczaniu hałasu generowanego przez ruch pojazdów. Dzięki niemu mieszkańcy gęsto zabudowanych obszarów, gdzie nie ma możliwości montażu ekranów akustycznych, mogą liczyć na wyraźną poprawę komfortu życia.
Nowa nawierzchnia poroelastyczna została zaprojektowana w taki sposób, by znacząco redukować hałas toczenia kół pojazdów – nawet o 10 decybeli. To różnica odczuwalna zarówno w dzień, jak i w nocy, co przekłada się na mniejsze obciążenie dla zdrowia mieszkańców. Co więcej, innowacyjny skład mieszanki zdecydowanie zmniejsza ryzyko zapłonu rozlanego paliwa w razie wypadku, co stanowi istotny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach.
Prace nad technologią trwały kilka lat i wymagały ścisłej współpracy między środowiskiem naukowym a branżą drogową. Skład mieszanek, badania wytrzymałościowe oraz procesy produkcji i wbudowania w nawierzchnię opracował zespół z Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej, działając wspólnie z firmą MTM z Gdyni. Testy trwały aż 18 miesięcy i potwierdziły wysoką skuteczność opracowanego rozwiązania.
Politechnika Białostocka odpowiadała za badania terenowe i laboratoryjne, obejmujące m.in. wodoprzepuszczalność, współczynnik pochłaniania dźwięku, właściwości przeciwpoślizgowe oraz maksymalny poziom hałasu toczenia na odcinkach testowych. Równolegle naukowcy z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej przeprowadzili pomiary oporów toczenia, palności nawierzchni oraz hałasu opona/nawierzchnia, dostarczając kluczowych danych do finalnej wersji projektu.
Za wykonanie i montaż nawierzchni na odcinkach testowych odpowiadała firma Budowlano-Drogowa MTM z Gdyni, która zadbała o właściwe odwzorowanie opracowanej technologii w warunkach rzeczywistych. Połączenie wiedzy akademickiej i doświadczenia przemysłowego pozwoliło stworzyć rozwiązanie, które nie tylko wpisuje się w światowe trendy zrównoważonego rozwoju, ale także realnie wpływa na komfort i bezpieczeństwo użytkowników dróg.
Źródło: Politechnika Białostocka
Czytaj też:
Grafika tytułowa: