Pierwszy elektryczny „papamobile” od Mercedes-Benz!
Mercedes-Benz, marka z niemal stuletnią tradycją dostarczania pojazdów dla Watykanu, zaprezentowała nowy, przełomowy projekt – w pełni elektryczny „papamobile”. Prezes koncernu, Ola Källenius, osobiście przekazał papieżowi Franciszkowi unikatowy pojazd oparty na elektrycznej Klasie G. To pierwsze tego typu rozwiązanie w historii, które odpowiada na potrzeby lokalnej mobilności bezemisyjnej, wpisując się w zrównoważony rozwój i cele encykliki „Laudato Si”.
Współpraca Mercedes-Benz z Watykanem od 94 lat
Historia współpracy Mercedes-Benz z Watykanem rozpoczęła się w 1930 roku, gdy firma dostarczyła papieżowi Piusowi XI luksusowy Nürburg 460 Pullman Saloon. Od tego czasu marka była odpowiedzialna za projektowanie i dostarczanie kolejnych pojazdów, które odpowiadały specyficznym potrzebom głowy Kościoła katolickiego.
Przełomowym momentem był rok 1980, gdy Jan Paweł II otrzymał zmodyfikowaną wersję Klasy G, która zapoczątkowała erę „papamobile” – pojazdów przeznaczonych specjalnie na publiczne wystąpienia papieża. Modele te z czasem stały się symbolem nowoczesnej technologii, elegancji i funkcjonalności. Najnowszy, w pełni elektryczny model, jest dowodem na ewolucję technologii oraz zaangażowanie Mercedes-Benz w rozwój elektromobilności.
Elektryczna Klasa G jako odpowiedź na wyzwania współczesności
Przekazany papieżowi Franciszkowi elektryczny „papamobile” został opracowany na bazie nowej Klasy G z technologią EQ. Wyjątkowy projekt był efektem rocznej współpracy zespołów inżynierów i projektantów z Grazu, Sindelfingen oraz Rzymu. Dzięki specjalnym modyfikacjom, pojazd spełnia wysokie wymagania papieskich wystąpień publicznych. Elektryczny układ napędowy, dostosowany do bardzo niskich prędkości, gwarantuje płynną i cichą jazdę, co ma kluczowe znaczenie podczas uroczystości i spotkań z wiernymi. Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów pojazdu jest odchylane siedzenie centralne, które umożliwia papieżowi zwracanie się do wiernych pod różnymi kątami. Dodatkowo dach pojazdu został usunięty, a w razie niepogody zamontowany jest specjalny hardtop zapewniający ochronę pasażerów.
Symbol zrównoważonego rozwoju i technologicznej innowacji
Elektryczny „papamobile” stanowi odpowiedź Mercedes-Benz na wyzwania związane z dekarbonizacją i neutralnością węglową. Prezes koncernu, Ola Källenius, podczas uroczystego przekazania pojazdu, podkreślił, że firma dąży do stworzenia floty samochodów neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla do 2039 roku. Nowy pojazd wpisuje się także w ekologiczne przesłanie papieża Franciszka, zawarte w encyklice „Laudato Si”. Dokument ten podkreśla potrzebę troski o środowisko naturalne oraz odpowiedzialnego podejścia do zasobów Ziemi.
Ręczne wykonanie i dbałość o szczegóły
Projektowanie i budowa pojazdu były realizowane z najwyższą precyzją i dbałością o detale. Elektryczny napęd Klasy G EQ został specjalnie dostosowany, by sprostać wymaganiom papieskich przejazdów. Zmodyfikowane nadwozie oraz wnętrze wykonano ręcznie w Sindelfingen, korzystając z tradycyjnego rzemiosła. Jednym z unikatowych rozwiązań jest brak tylnych drzwi po lewej stronie – zastąpiono je jednolitym elementem karoserii, co nadaje pojazdowi niepowtarzalny wygląd. Klasyczny kolor perłowej bieli podkreśla elegancję i prestiż, jednocześnie nawiązując do tradycji wcześniejszych „papamobile”.
Jubileusz 2025 – nowe wyzwania dla Watykanu
Nowy elektryczny „papamobile” zadebiutuje podczas jubileuszu w 2025 roku, który przyciągnie miliony pielgrzymów z całego świata do Rzymu. Wydarzenie to stanowi nie tylko okazję do podkreślenia duchowego znaczenia jubileuszu, ale także symboliczny moment w historii współpracy Watykanu z Mercedes-Benz.
Decyzja o wyborze elektrycznego pojazdu pokazuje, że Watykan, wraz z papieżem Franciszkiem, podejmuje kroki w kierunku zrównoważonego rozwoju i ekologicznej odpowiedzialności. Mercedes-Benz natomiast wzmacnia swoją pozycję jako lidera w dziedzinie innowacyjnych rozwiązań dla mobilności przyszłości.
Nowy „papamobile” to nie tylko symbol papieskiej misji, ale również inspiracja dla innych instytucji do przyjmowania rozwiązań przyjaznych środowisku, które mogą stać się fundamentem bardziej zrównoważonej przyszłości.
Czytaj też: Mercedes-AMG GLC już oficjalnie!
Grafika tytułowa: Mercedes-Benz