Odkryto najwcześniejsze dowody na prehistoryczny transport w Ameryce

Naukowcy odkryli wczesne ślady technologii transportowej stosowanej przez pierwszych mieszkańców Ameryki Północnej ponad 20 tysięcy lat temu. Zespół badaczy z Uniwersytetu w Bournemouth przeanalizował odciski ludzkich stóp oraz nietypowe ślady oporu w Parku Narodowym White Sands w Nowym Meksyku. Wyniki sugerują, że pierwsi osadnicy używali prowizorycznych pojazdów wykonanych z drewnianych słupów do transportu ładunków po trudnym terenie. Odkrycie to potwierdza wcześniejsze badania, które wykazały, że ludzie zamieszkiwali ten obszar już 23 tysiące lat temu.

Naukowcy natrafili na dwa rodzaje śladów transportowych – pojedyncze linie, które mogły być efektem przeciągania po ziemi dwóch połączonych słupów, oraz równoległe ślady sugerujące zastosowanie konstrukcji w kształcie litery „A”. Takie prymitywne pojazdy, znane jako „travois”, były używane przez rdzennych mieszkańców Ameryki jeszcze w czasach historycznych. Ich zastosowanie w epoce plejstocenu pokazuje, że nawet najwcześniejsze społeczności wykorzystywały innowacyjne sposoby transportu zasobów.

Co istotne, odkryte ślady, mierzące od dwóch do pięćdziesięciu metrów, zostały zachowane w wyschniętym błocie i pokryte osadami przez tysiąclecia. Towarzyszące im liczne odciski stóp wskazują, że pojazdy te były przeciągane przez ludzi, a nie zwierzęta. Badacze zauważyli również, że wiele śladów należało do dzieci, co sugeruje ich aktywny udział w procesie transportu – mogły one pomagać lub po prostu towarzyszyć dorosłym w drodze.

Interpretacja wyników została potwierdzona przez przedstawicieli rdzennych społeczności, którzy zaangażowali się w badania. Ich tradycje i ustne przekazy również wskazują na dawne techniki transportowe oparte na travois. Nowe odkrycie rzuca więc światło na zaawansowane zdolności adaptacyjne pierwszych osadników Ameryki i pokazuje, jak inwencja technologiczna kształtowała życie ludzi na długo przed wynalezieniem koła.

Źródło: Uniwersytet w Bournemouth

Czytaj też: Jak efektywniej i taniej wyprodukować „zielony wodór”?

Grafika tytułowa zaprojektowana w DALL-E