Na Uniwersytecie Jagiellońskim powstała praktyczna webowa aplikacja
Analiza interesariuszy to niezbędna kompetencja w profesjonalnym zarządzaniu firmą, projektem, instytucją publiczną czy organizacją non-profit. Pomoże w tym nowa aplikacja MISS®.
Dr Anna Sławik z Uniwersytetu Jagiellońskiego, wykorzystując swoje doświadczenie oraz najnowszą wiedzę z zakresu nauk o zarządzaniu, stworzyła aplikację webową MISS®, która dostarcza wskazówki, w jaki sposób myśleć o interesariuszach i jak wybrać tych, na których warto skupić swoja uwagę i zasoby, informuje Uniwersytet Jagielloński.
MISS® to akronim od Metodology of Identification of Strategic Stakeholders. Metoda ta została przetestowana w różnych organizacjach oraz doceniona przez praktyków biznesu. Aplikacja MISS® jako jedno z niewielu bezpłatnie dostępnych narzędzi na rynku, łączy podejście naukowe z praktyczną funkcjonalnością. Dzięki temu pomaga identyfikować najważniejszych interesariuszy, co przekłada się na poprawę jakości podejmowanych decyzji, minimalizację ryzyka oraz budowanie skutecznych i trwałych relacji. Narzędzie świetnie sprawdzi się też w badaniach naukowych, m.in. dotyczących percepcji interesariuszy w różnych organizacjach i projektach oraz jej wpływu na rezultaty wyborów strategicznych.
MISS® to metoda analizowania interesariuszy, która pomaga organizacjom zidentyfikować te podmioty, które naprawdę mają znaczenie dla ich działalności i realizowanych projektów. Aplikacja w przystępny sposób prowadzi przez proces identyfikowania i priorytetyzacji interesariuszy, a także pozwala powiązać konkretnych interesariuszy z celami organizacji, aby lepiej zrozumieć otoczenie, w którym działa – powiedziała dr Anna Sławik z Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ, autorka innowacyjnego narzędzia.
Dr Anna Sławik w szczególności zachęca zarządzających startupami i początkujących przedsiębiorców do projektowania biznesu w taki sposób, aby generował wartość dla różnych grup interesariuszy. To z myślą o nich przygotowała animację prezentującą metodę MISS®.
W zasadzie są dwa czynniki warunkujące powodzenie startupów: pomysł biznesowy i wsparcie interesariuszy. Przy czym ten drugi ma decydujące znaczenie dla sukcesu firmy w długim okresie – dodała dr Sławik.
Prototyp aplikacji webowej został sfinansowany ze środków Priorytetowego Obszaru Badawczego Society of the Future w ramach programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza” w Uniwersytecie Jagiellońskim, a jej wersja przedwdrożeniowa ze środków Centrum Transferu Technologii CITTRU. Bezpłatną aplikację MISS® można wypróbować na stronie miss.uj.edu.pl.
Anna Sławik – doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu. Adiunkt w Instytucie Ekonomii, Finansów i Zarządzania Uniwersytetu Jagiellońskiego. Członek Strategic Management Society. Zaangażowana w stałą współpracę z University of Canterbury Business School (Nowa Zelandia).
Źródło: Uniwersytet Jagielloński
Czytaj też: Sztuczna kość. Polscy naukowcy pracują nad jej wersją bakteriobójczą!
Grafika tytułowa: Luis Villasmil / Unsplash