Mgławica Dusza w obiektywie teleskopu Hubble’a

Kosmiczny Teleskop Hubble’a uchwycił obraz Mgławicy Dusza, która znajduje się około 6000 lat świetlnych od Ziemi.

Zdjęcie przedstawia ogniście czerwony obszar, który swoja barwę zawdzięcza emisji linii spektralnej H-alfa, które występują, gdy elektrony w atomach tracą swą energię.

Jedną z wyróżniających się cech nowego obrazu jest swobodnie unosząca się parująca globula gazowa (frEGG – Free-floating Evaporating Gaseous Globules), którą można zobaczyć jako ciemną unoszącą się chmurę w pobliżu górnej części zdjęcia.

FrEGG, nazwany KAG2008 globule 13 i oznaczony jako J025838.6+604259, należy do klasy odparowujących globul gazowych (EGG), które występują w mgławicach, gdy energetyczne promieniowanie młodych gwiazd jonizuje otaczający gaz poprzez usuwanie ich elektronów. Następnie gaz rozprasza się od gwiazd w procesie zwanym fotoparowaniem.

FrEGG różnią się od EGG tym, że są oderwane od otaczającego gazu, co nadaje im wygląd przypominający łzę. Oba są źródłem zainteresowania astronomów, ze względu na pogląd, że mogą działać jako miejsca narodzin gwiazd.

Astronomowie odkryli EGG dopiero niedawno. Jednym z słynnych przykładów są widoczne na zdjęciu z Hubble’a opublikowanym w 1995 roku Filary Stworzenia.

Czytaj także: Filary Stworzenia – prezent NASA na Halloween

Kosmiczny Teleskop Hubble’a krąży wokół Ziemi od 33 lat. W 2021 roku były obawy, że z powodu usterki oprogramowania zakończy swoją misję. Jednak NASA zdołało naprawić usterkę i teleskop wznowił działalność naukową.

Od wystrzelenia w 1990 roku Hubble wykonał ponad 1,5 miliona obserwacji, co doprowadziło do opublikowania ponad 18 000 artykułów naukowych na różne tematy, od ciemnej energii po czarne dziury i rozbłyski gamma.

Zdjęcie: ESA/Hubble i NASA, R. Sahai