Kosmiczny teleskop wykrył możliwą atmosferę na egzoplanecie

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba ponownie dostrzegł coś interesującego we Wszechświecie. Prawdopodobnie wykrył gazy atmosferyczne otaczające 55 Cancri e, która znajduje się w gwiazdozbiorze Raka.

Studząc entuzjazm wszystkich amatorów astronomii, NASA napisała wprost, że chociaż planeta jest zbyt gorąca, aby nadawała się do zamieszkania, wykrycie jej atmosfery może dostarczyć wglądu we wczesne warunki na Ziemi, Wenus i Marsie. No cóż, przynajmniej badania nad 55 Cancri e odpowiedzą na wiele pytań zadawanych przez naukowców.

55 Cancri e jest gorącą skalistą egzoplanetą oddaloną o 41 lat świetlnych od Ziemi. Jest to najlepszy jak dotąd dowód na istnienie atmosfery planet skalistych poza naszym Układem Słonecznym. Według Renyu Hu z Laboratorium Napędów Odrzutowych NASA w południowej Kalifornii, który jest głównym autorem artykułu opublikowanego w Nature, Teleskop Webb’a przesuwa granice charakterystyki egzoplanet w kierunku planet skalistych, co ma wpływ na nowy rodzaj nauki.

Superziemia 55 Cancri e

55 Cancri e , znana również jako Janssen, to jedna z pięciu znanych planet krążących wokół gwiazdy podobnej do Słońca 55 Cancri, w gwiazdozbiorze Raka. Ze średnicą prawie dwukrotnie większą od Ziemi i nieco większą gęstością, planeta jest klasyfikowana jako superziemia, czyli większa od Ziemi, ale mniejsza od Neptuna i prawdopodobnie podobna pod względem składu do planet skalistych w naszym Układzie Słonecznym.

Jednak opisanie 55 Cancri e jako „skalistego” jest trochę mylące.

Planeta krąży tak blisko swojej gwiazdy (około 2,4 miliona mil, czyli jedna dwudziesta piąta odległości między Merkurym a Słońcem), że jej powierzchnia prawdopodobnie jest stopiona – tworzy się bulgoczący ocean magmy . Przy tak wąskiej orbicie planeta jest również prawdopodobnie zaryglowana pływowo, z dzienną stroną skierowaną przez cały czas w stronę gwiazdy, a nocną stroną pogrążoną w wiecznej ciemności – podaje NASA.

Naukowcy zwracaja uwagę, że w przeciwieństwie do atmosfer gazowych olbrzymów, które są stosunkowo łatwe do zauważenia ( pierwszą odkryto za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a ponad dwie dekady temu), cieńsze i gęstsze atmosfery otaczające planety skaliste pozostają nieuchwytne.

Poprzednie badania 55 Cancri e, wykorzystujące dane z wycofanego już Kosmicznego Teleskopu Spitzera, należącego do NASA, sugerowały obecność znacznej atmosfery bogatej w substancje lotne (cząsteczki występujące na Ziemi w postaci gazowej), takie jak tlen, azot i dwutlenek węgla. Badacze nie mogli jednak wykluczyć innej możliwości: że planeta jest naga, jeśli nie liczyć cienkiego całunu odparowanych skał, bogatego w pierwiastki takie jak krzem, żelazo, aluminium i wapń.

Zbyt gorąco, aby tam zamieszkać

Chociaż 55 Cancri e jest o wiele za gorąca, aby nadawała się do zamieszkania, badacze uważają, że może zapewnić wyjątkowe okazję do badania interakcji między atmosferami, powierzchniami i wnętrzami planet skalistych, a być może zapewnić wgląd we wczesne warunki na Ziemi, Wenus i Marsie. które, jak się uważa, w przeszłości były pokryte oceanami magmy.

Docelowo chcemy zrozumieć, jakie warunki umożliwiają na skalistej planecie utrzymanie atmosfery bogatej w gaz, kluczowego składnika planety nadającej się do zamieszkania – powiedział Renyu Hu z Laboratorium Napędów Odrzutowych NASA.

Badania te przeprowadzono w ramach programu Webba General Observers (GO) 1952 . Obecnie trwa analiza dodatkowych obserwacji wtórnych zaćmień 55 Cancri e.

Źródło: NASA