Ciężarówki diesla starsze niż 10 lat nielegalne w Kalifornii
Wraz z początkiem obecnego roku, w amerykańskim stanie Kalifornia weszło w życie nowe prawo, na mocy którego ciężarówki diesla, które mają ponad 10 lat są nielegalne.
W 2008 roku California Air Resources Board (CARB), państwowa agencja odpowiedzialna za działania na rzecz ochrony zdrowia publicznego przed szkodliwym wpływem zanieczyszczenia powietrza, zatwierdziła przepisy ograniczające emisje ze starych ciężarówek i autobusów w całym stanie. Przepisy te zostały zaktualizowane w 2014 roku. Zakazały stosowania silników wyprodukowanych w 2006 r. i wcześniej. Pod koniec 2022 roku zakaz został rozszerzony na silniki Diesla wyprodukowane przed rokiem 2009.
Według szacunków nowe dotyczy około 200 tysięcy autobusów i ponad 70 tysięcy ciężarówek. Branża transportowa przeżyje najprawdopodobniej istne trzęsienie ziemi.
Istnieją jednak sposoby na obejście tego zakazu – można instalować filtry cząstek stałych w silnikach. Wyjątki mogą dotyczyć starszych pojazdów, w których wymieniono silnik od 2010 r. lub nowszych. A także pojazdów, które przejeżdżają mniej niż 1000 mil rocznie. Rada ds. Zasobów Powietrza twierdzi, że wielu operatorów i flot już zastosowało się do nowych przepisów. Ponad 1,5 miliona pojazdów wyposażono w nowsze i czystsze silniki.
CARB planuje corocznie przeprowadzać audyty flot w całym stanie pod kątem zgodności. Ci, którzy nie przestrzegają zasad, podlegają karze grzywny i zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego. Nowe przepisy ostatecznie doprowadzą do wprowadzenia zakazu stosowania silników Diesla w 2035 r.
Czytaj także: Norwegia do 2025 może zakazać sprzedaży samochodów benzynowych i z silnikiem Diesla